Tři náhradní kola a nádrž na 385 l nafty. Úspěšný dakarský speciál jen vypadá jako Mini Countryman

Ondřej Běhal
15. 1. 2016 18:10
Nahlédli jsme do zákulisí nejúspěšnějšího týmu posledních pěti ročníků Rallye Dakar a prozkoumali závodní speciál Mini ALL4 Racing. Civilnímu Mini Countryman se podobá jen zvenčí. Závodní auto váží téměř dvě tuny, uveze tři rezervní kola, hromadu nářadí a náhradních dílů a do jeho nádrží se vejde téměř čtyři sta litrů nafty. Palubní deska se té sériové nepodobá vůbec. Je vyrobena z karbonových vláken a rozdělena do tří sekcí - řidičovy, spolujezdcovy a společné prostřední. Obsahuje stovky údajů, ze kterých by vás v běžném autě rozbolela hlava. Závodní Mini na Rallye Dakar si můžete pronajmout za částku přesahující šestnáct milionů korun.
Do "kufru" Mini ALL4 Racing se vejde rezervní kolo.
Do "kufru" Mini ALL4 Racing se vejde rezervní kolo. | Foto: Ondřej Běhal

Auta bojující o přední příčky na Rallye Dakar jsou závodní speciály, které mají k sériovým autům asi stejně blízko jako Arnold Schwarzenegger ve své nejlepší formě k občasnému amatérskému návštěvníkovi posilovny.

Závodní speciál Mini loňského vítěze Násira al-Attíji na Dakaru 2016.
Závodní speciál Mini loňského vítěze Násira al-Attíji na Dakaru 2016. | Foto: BMW

Vítěz čtyř ročníků Rallye Dakar a stříbrný vůz letošní soutěže Mini ALL4 Racing a na první pohled vypadá podobně jako běžné SUV Mini Countryman, které si můžete koupit. Dokonce má i legální německou registrační značku a může na běžné silnice. Jenže jediné, co tyhle dva vozy spojuje, jsou světlomety. Dostali jsme šanci přímo na Rallye Dakar nahlédnout do útrob závodního auta a porovnat ho se sériovým.

Nesedí ani rozměry. Závodní speciál je o dvacet centimetrů delší, měří 4,33 m. Navíc je skoro o čtvrtinu těžší. Minimální předepsaná hmotnost pro kategorii osobních aut na Dakaru činí 1952 kg. Obyčejný Countryman v nejsilnější specifikaci John Cooper Works váží skoro o pět metráků méně.

Sériové Mini Countryman.
Sériové Mini Countryman. | Foto: BMW

"Ve skutečnosti bychom vůz uměli odlehčit, používáme na šasi i v interiéru karbonová a kevlarová vlákna. Kvůli předpisům ale auto dovažujeme asi padesáti kilogramy balastu, který upevňujeme do spodní části auta kvůli ideálnímu vyvážení," prozrazuje nám v bivaku v argentinském městě La Paz Španěl Joan Navarro, inženýr týmu X-raid, který závodní vozy Mini staví a připravuje.

Dovnitř se kromě dvou jezdců vejdou i tři rezervní kola. Dvě pod podlahu a jedno za zadní dveře. Vsadíme se, že běžný majitel miníka většinou nevozí ve svém autě hromadu nářadí včetně šroubováků, kladiv, vrtaček nebo dvou hydraulických teleskopických heverů. Stejně tak náhradní díly jako alternátor nebo hnací hřídel nebývají standardní výbavou civilních aut.

Ani motor pod kapotou se neshoduje s ničím, co byste našli v sériovém Mini Countryman, jehož test si můžete přečíst zde. Závodní speciál pohání naftový šestiválec s objemem tři litry přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Dokáže ze sebe vyždímat maximální výkon 320 koní. Znalci ocení zejména obrovitánskou sílu v podobě točivého momentu až 800 N.m.

Palubní deska "civilního" Countrymana.
Palubní deska "civilního" Countrymana. | Foto: BMW

Zklamaný bude ten, koho z technických parametrů aut zajímá pouze maximální rychlost. Zatímco sériový Countryman JCW upaluje až 228 km/h, závodní speciál je zpřevodovaný hlavně na sílu a jede pouze 178 km/h. Na dunových polích a po rozbitých cestách stejně tak vysokého tempa nelze dosáhnout.

Pneumatiky Michelin o rozměru 245/80 R16 se na tvrdý povrch nafukují až na 2,7 baru. v písku se ale podhušťují jen na 1,1 baru.

Pracoviště posádky v závodním voze.
Pracoviště posádky v závodním voze. | Foto: Ondřej Běhal

Joan Navarro nás pouští i za volant a na sedadlo spolujezdce. Z toho, co vidíme, by se majiteli běžného miníka zatočila hlava. Přístrojová deska z karbonu sestává ze tří sekcí. Před řidičem se zobrazují pouze základní údaje jako rychlost, zařazený rychlostní stupeň a otáčky. Uprostřed si můžete desítkami tlačítek vyvolat stovky parametrů, které v sériových autech nenajdete. Třeba stav čtrnácti různých chladicích okruhů. Spolujezdec před sebou vidí hlavně navigační přístroje.

Úspěchy Mini ALL4 na Rallye Dakar

2016 stříbro - Násir al-Attíja, vítězství ve 2 ze 12 etap

2015 vítěz - Násir al-Attíja, vítězství v 11 ze 13 etap

2014 vítěz - Joan Roma, vítězství v 9 ze 13 etap

2013 vítěz - Stéphane Peterhansel, vítězství v 6 ze 14 etap

2012 vítěz - Stéphane Peterhansel, vítězství v 10 ze 13 etap

2011 - první účast na Rallye Dakar

"Když se něco děje, ozve se alarm. Spolujezdec v knize najde typ problému a když si neví s řešením rady, volá nám a společně to během závodu konzultujeme," říká Navarro.

Asi největší rozdíl mezi Mini ALL4 Racing a sériovým Mini Countryman je v objemu palivové nádrže. Ta u závodního speciálu je desetkrát větší a vejde se do ní až 385 litrů nafty. Podobné je to i s cenou. Za sebelépe vybaveného Countrymana nedáte o moc víc než milion. Závodní speciál na Dakar si můžete podle Navarra pronajmout po dobu soutěže za 600 tisíc eur, tedy více než šestnáct milionů korun. Servis, ubytování, jídlo a masáže máte v ceně.

 

Právě se děje

Další zprávy