Tip na prodloužený víkend: Za čtyři dny jsme viděli Nancy, Paříž, Alsasko a zábavní Europa park

Ondřej Běhal
6. 8. 2016 18:11
Nejznámější památky jako Eifelovka nebo Versailles, krásná horská příroda Vogéz, vinařské a gastronomické zážitky v alsaských městečkách nebo adrenalin v nejlepším evropském zábavním parku Europa Park - to všechno se dá v pohodě autem stihnout za čtyři dny.
Majestátní hrad Koenigsbourg se tyčí nad Porýním na francouzské straně. Autem dojedete až k němu.
Majestátní hrad Koenigsbourg se tyčí nad Porýním na francouzské straně. Autem dojedete až k němu. | Foto: Ondřej Běhal

Tenhle prodloužený víkend v Německu a Francii ocení partner(ka) i větší děti. Užijí si jak milovníci historie a památek tak lidé, kteří obdivují krásy přírody, ale i ti, kteří vyhledávají dobré jídlo a pití, nebo zábavu a adrenalin. Za čtyři dny jsme v autě ujeli 2500 km, přesto jsme toho zažili tolik, že si samotné sezení v interiéru vozu ani moc nevybavujeme.

Městu Nancy se právem přezdívá "perla Lotrinska".
Městu Nancy se právem přezdívá "perla Lotrinska". | Foto: Ondřej Běhal

Vyrazili jsme v sobotu ráno z Prahy západním směrem a rychle přejeli celé Německo. V ideálním případě můžete být po dálnicích v Paříži za osm hodin, ale kdo tak nespěchá a chce ušetřit třicet eur za mýto, může jet jako my ve Francii po rychlostních komunikacích, které jsou zdarma. Většinou mají stejně jako dálnice čtyři pruhy, ale rychlost je na nich omezená na 110 km/h.

V brzkém odpoledni jsme si udělali zastávku v městě Nancy a rozhodně nelitovali. Stotisícovému městu se přezdívá perla Lotrinska a jeho krása může soupeřit s nejproslulejšími místy Paříže. Navíc je podstatně klidnější a kompaktnější. Za dvě hodinky stačíte vidět to nejhezčí a ještě si dá něco menšího na zub.

Pokud nechcete za ubytování utratit majlant a rádi se vyhnete problémům s parkováním, je pro vás coby automobilové turisty lepší bydlet dál od Paříže. My jsme zakotvili v Romilly sur Seine 130 km od metropole. Za tisícovku na noc jsme měli malinký pokojík v motelu. Nejdřív jsme se trochu děsili, že bydlíme vlastně na parkovišti před hypermarketem, ale nakonec se z toho stala výhoda. Pár kroků od postele jsme měli čerstvé levné jídlo, hernu s bowlingem a barem, kde promítali fotbal na velkoplošné plátno a ještě v neděli ráno prázdné parkoviště na inline bruslení.

Nedělní návštěva Paříže má velkou výhodu v tom, že není tak silný provoz, takže se vyhnete zácpám, všude lehce zaparkujete a stihnete vidět spoustu věcí. Na druhou stranu se pravděpodobně kvůli návalu turistů nedostanete nahoru na Eifelovku a odradily nás i fronty na prohlídky interiérů Versailles. Atmosféru hlavního města Francie jsme nasávali až do půlnoci, takže jsme se zpátky na motel v Romilly dostali kolem půl druhé.

V pondělí dopoledne jsme se vydali zpět východním směrem opět mimo placené dálnice s tím, že jsme otestovali Škodu Octavia RS 4x4 (recenzi čtěte zde) v klikatých silničkách pohoří Vogézy. Měli jsme dost času i na procházku po horách a návštěvu monumentálního hradu Koenigsbourg s parádním výhledem na Porýní a německý Schwarzwald. Odpoledne jsme se ubytovali na zámku nad malebným alsaským městečkem Saint-Hippolyte. Jedna noc tu sice stála tolik, co dvě v předchozím motelu, ale s výhledem a tříhvězdičkovým komfortem.

Městečko Bergheim leží v Alsasku obklopené vinicemi.
Městečko Bergheim leží v Alsasku obklopené vinicemi. | Foto: Ondřej Běhal

Večer jsme si ještě stihli zabruslit na cyklostezkách pod vinicemi v Porýní, navštívit typické pitoreskní alsaské městečko Bergheim nebo ochutnat při západu slunce vynikající zlátnoucí rýnský ryzlink. Přátelé bílého vína a malebné architektury si prostě musejí Alsasko zamilovat.

Čtvrtý den, tedy v úterý ráno, jsme přejeli hranici do Německa a po 45 kilometrech zakotvili na parkovišti před Europa parkem poblíž městečka Rust. Podle webu tripadvisor.com jde o nejlepší zábavní park v Evropě a troufneme si tvrdit, že moc konkurence nemá ani ve světě.

Na horské dráte Megacoaster jste katapultováni během 2,5 s z klidu na 100 km/h.
Na horské dráte Megacoaster jste katapultováni během 2,5 s z klidu na 100 km/h. | Foto: Ondřej Běhal

Obří adrenalinové horské dráhy Silver Star, Megacoaster a Wodan připomínají svezení ve formuli 1. V horkém letním dni jsme ocenili i spousty vodních atrakcí a na své si tady přijdou i menší děti nebo ti, kterým "géčka" přetížení nedělají nejlépe.

Stejně jako v amerických zábavních parcích si i tady můžete stáhnout na mobil aplikaci, na které vidíte čekací doby na jednotlivých atrakcích. A třeba proti tématickým parkům na Floridě se v Německu platí méně než poloviční vstupné i parkovné. Dospělého stojí celodenní vstupenka 44,50 eur.

Ideální je navštívit Europa Park ve všední den a v termínu, kdy nemají německé děti prázdniny, což o začátku července pro většinu spolkových zemí platilo. Ani na ty nejlepší atrakce jsme nestáli delší než půlhodinovou frontu.

Vydrželi jsme v Europa parku až do zavíračky (mění se, v našem případě byla do 19 hodin) a ještě ten den se stihli vrátit do Prahy. Pokud chcete stlačit výdaje za palivo, tankujte co nejvíc v Česku. Ceny benzinu jsou v Německu i ve Francii až o šest korun na litr vyšší, u nafty ušetříte spíše desetihaléře. V obou zemích se výrazně liší ceny na čerpacích stanicích u dálnic, kde jsou mnohem vyšší, a mimo ně.

Francouzské silnice jsou obsypané radary, které mají pouze minimální toleranci. Jsou však vždy výrazně značené, takže pokud budete dávat pozor, do pasti se těžko chytíte. Vymahatelnost pokut pro auta s cizí registrační značkou je navíc problematická, zvlášť v noci ale může blesk z radaru řidiče pořádně vylekat.

 

Právě se děje

před 8 minutami

D1 na Vysočině klouže, varují silničáři. V noci sněžilo, vyjely desítky sypačů

Okolo Jihlavy na 115. kilometru dálnice D1 platí varování před náledím, mezi 90. a 120. kilometrem může být vozovka kluzká. Podle dispečinku krajské správy silnic v kraji přes noc sněžilo, venku byly desítky sypačů. Na silnicích uvízlo několik kamionů, po ránu ale problémy se sjízdností silničáři nezaznamenali.

Sněžilo už v neděli v podvečer. "Venku bylo asi 90 sypačů, jelikož sněžilo i v noci, začaly znovu jezdit asi ve 2:00. Sem tam nějaký kamion v noci někde klouzal, ale teď už to jezdí," řekl dispečer.

Přes den bude na Vysočině zataženo, sněhových přeháněk ale bude podle meteorologů ubývat. Večer se může ojediněle tvořit mlha. Nejvyšší odpolední teploty budou od jednoho do tří stupňů Celsia.

Zdroj: ČTK
před 20 minutami

Britský princ Harry řekl, že je smutný, že musel vzdát svých královských povinností. Královně a lidem chtěl prý sloužit dál

35letý Harry to uvedl v projevu před zástupci své charitativní organizace na podporu lesothských dětí Sentebale Harry podle agentury Reuters řekl, že konečný výsledek není tím, co zamýšlel, jinak to podle něj však nebylo možné. 

Buckinghamský palác v sobotu oznámil, že princ Harry a jeho choť Meghan už nebudou disponovat titulem královská výsost, nebudou plnit pracovní povinnosti plynoucí z příslušnosti ke královské rodině a nebudou placeni z veřejných prostředků.

"Doufám, že snadněji pochopíte, k čemu jsme dospěli, že si nechám odstup od všeho, co jsem znal, abych učinil krok směrem k tomu, co bude doufám pokojnější život," prohlásil Harry. S manželkou Meghan předtím oznámili, že chtějí své povinnosti omezit, finančně se osamostatnit a žít střídavě v Británii a Severní Americe.

Zdroj: ČTK
před 22 minutami

Miliardář Skala prodal budovu Albatrosu na Národní třídě, píše list

Bývalý Dům dětské knihy a sídlo nakladatelství Albatros na rohu Národní třídy a ulice Na Perštýně v Praze koupil od realitního magnáta Václava Skaly byznysmen Daniel Farnbauer. Uvedl to v pondělí deník E15. Albatros v minulých letech prodělal rozsáhlou rekonstrukci, která skončila loni na podzim. Osm z deseti podlaží si podle deníku následně pronajala coworkingová společnost Spaces.

Skala vlastnil Albatros jako fyzická osoba, nikoli přes svou Pražskou správu nemovitostí (PSN). Farnbauer budovu kupuje prostřednictvím firmy Real Estate Albatros. Ani jedna ze stran se k prodeji či výši transakce nevyjádřila.

Budova Albatrosu byla postavena ve druhé polovině 60. let minulého století podle návrhu architektů Stanislava France, Luďka Hanfa a Jana Nováčka. První větší renovaci zažila v 90. letech. Poté v budově sídlila Česká spořitelna, která ji prodala Skalovi v roce 2008.

Zdroj: ČTK
Další zprávy