Mezi to málo evropských automobilek, které v době současné recese nemají ekonomické problémy, patří vedle Škody, Volkswagenu a těch prémiových také výrobce velmi levných aut - Dacia.
Mnoha zákazníkům pranic nevadí, že se v útrobách rumunských automobilů skrývají díly, které byly před řadou let vyvíjeny pro modely Renaultu, tedy žádné technické supernovinky. Také líbivý design, na který lákají zákazníky mnohé jiné značky, u Dacií nenajdete. Přesto je například SUV Duster tolik žádaný, že se na něj čekalo i přes půl roku.
Než se Dacia pustí do obměny původního Loganu a Sandera, začala zákazníkům nabízet zcela nový model - velkoprostorové Lodgy. Během týdenního testu jsme s ním v redakci najezdili skoro 900 kilometrů.
Nenadchne, ale neurazí...
Lodgy je typickým příkladem toho, jak lze jednoduše vytvořit auto, které skvěle poslouží a přitom neurazí. Pravda, za tímto autem se nikdo na chodníku neotočí, jediným prvkem, při jehož kreslení se designéři trošku odvázali, jsou zadní sdružené svítilny, ale o design u Lodgy opravdu nejde.
Největším argumentem pro koupi Lodgy je nepochybně cena. Základní cena je už 214 900 korun. Už za tuto cenu zákazník získá čtyři a půl metru dlouhé a metr a tři čtvrtě vysoké auto vybavené čtyřmi airbagy, ale komfortu si moc neužije.
Testovací auto bylo ve verzi Arctica a se slabší verzí dieselového motoru 1,5 dCI, který má 90 koní. Cena tohoto vozu je bez příplatkové výbavy v pětimístné verzi (může být i sedmimístná) 304 900 korun. Jak již vyplývá i z názvu výbavového stupně, v ceně byla i manuální klimatizace.
Spotřebu chválíme
S tímto motorem je spojena pouze pětistupňová manuální převodovka. Bohužel pátý rychlostní stupeň je vhodný pouze pro jízdu vyšší než sedmdesátikilometrovou rychlostí a v obcích, kde je padesátikilometrový či ještě nižší rychlostní limit, tak musíte podřazovat. Motor je samozřejmě z produkce Renaultu, což se dozvědí všichni ti, kteří otevřou kapotu a umí číst.
Mimochodem, kapotu po otevření není třeba zajišťovat nějakou tyčí, jak je tomu často i v případě dražších aut. Plechový díl drží nahoře plynokapalinová vzpěra.
Nadšeni jsme byli ze spotřeby. Není problém ji ani v případě naloženého (a připomínám, že pěkně velkého) auta udržet pod hranicí šesti litrů nafty na sto kilometrů.
A to se díky velmi povedenému nastavení podvozku nemusíte přesunovat žádnou hlemýždí rychlostí. Ne že by řízení Lodgy v zatáčkovitém terénu bylo velkou zábavou, ale nikdy jsem neměl pocit, že bych musel auto k zatočení nějak moc přemlouvat. Snad se jen trochu více nakroutíte volantem, protože od dorazu k dorazu urazí volant přes tři a čtvrt otáčky. Na druhou stranu je zase auto díky tomu obratné v městských uličkách, když průměr otáčení je necelých 12 metrů.
Plasty u Dacie umí
Vzadu byly pouze bubnové brzdy a reakce vozu na mírné sešlápnutí brzdového pedálu je poněkud zbrklá, ale lze si na to rychle zvyknout. Řazení lze hodnotit školní známkou chvalitebně.
Jedničku samozřejmě zaslouží auto za prostornost. I ve třetí řadě (kterou sice auto nemělo, ale vyzkoušeli jsme si sezení na ní během tiskové konference) se usadí dva dospělí a na všech ostatních sedadlech pochopitelně také. Sedadla ovšem nejsou nic moc. Nejméně spokojen asi bude řidič, protože sedák i opěradlo jsou příliš měkké, sedí se dost vysoko a nalézt polohu za volantem, který lze nastavovat pouze výškově, je dosti obtížné.
Navíc sedadlům chybí boční vedení, takže je dobré mít v zatáčce obě ruce na volantu.
Interiér jinak ale překvapil příjemně. Knoflíky na ovládání zrcátek a bočních okének již naleznete na místech, kde jsou i v jiných autech, odkládacích přihrádek je dost a dost, plasty jsou sice tvrdé, ale dvoubarevné a navíc odolné vůči poškrábání a výhled je solidní.
Testovaný vůz byl vybaven ještě příplatkovým audiosystémem s dotykovou obrazovkou od LG. Sice mu chybí mechanika CD a nevypadá úplně hi-tech, na pokyny palce však dokázal reagovat bleskurychle.
Technická data:
- Rozměry: d,š,v (mm): 4498, 1751, 1682
- Výkon motoru: 90 koní
- Max. točivý moment: 200 Nm
- Max. rychlost: 169 km /hod
- Spotřeba: 4,2 l/100 km
- Zavazadlový prostor: 827 l