Test nejsilnější Škody Octavie. Dostala omezovač rychlosti

Radek Pecák Radek Pecák
3. 9. 2015 7:07
Octavia RS 230 je prvním vozem značky, který má kvůli usnadnění rychlejších průjezdů zatáčkami diferenciál s elektrohydraulicky řízenou svorností.
V zatáčkách napomáhá rychlejšímu průjezdu diferenciál s elektrohydraulicky řízenou svorností.
V zatáčkách napomáhá rychlejšímu průjezdu diferenciál s elektrohydraulicky řízenou svorností. | Foto: Škoda Auto

Nejrychlejší Škoda Octavia všech dob má označení RS 230 – číslovka udává počet koňských sil ukrytých v motoru. Novinářům na slovenském okruhu Slovakiaring předváděl její ostrou jízdu bývalý pilot formule 1 Hans Joachim Stuck, poté si ji na stejném místě mohl vyzkoušet i redaktor online deníku Aktuálně.cz.

Octavia RS 230 je prvním vozem značky, který má kvůli usnadnění rychlejších průjezdů zatáčkami diferenciál s elektrohydraulicky řízenou svorností. V případě potřeby lze diferenciál plně uzavřít a sto procent hnacího momentu je přenášeno na kolo s vyšší adhezí, což je v zatáčkách vnější přední kolo.

Škodováčtí technici spočítali (pro změnu na německém okruhu Nürburgring), že jen díky tomuto samotnému prvku je RS 230 oproti standardní verzi octavie RS na dvacetikilometrovém okruhu o deset sekund rychlejší. Tomuto soupeři by v přímém porovnání ujela o 400 metrů.

Na silnici ji poznáte

Deset koňských sil, které má řidič oproti standardní verzi RS navíc k dispozici, posunulo hranici maximální rychlosti až na 250 (o dva více) kilometrů za hodinu, když navíc musí zasáhnout omezovač.

Vůz se bude nabízet i ve variantě kombi a s manuální či automatickou převodovkou.
Vůz se bude nabízet i ve variantě kombi a s manuální či automatickou převodovkou. | Foto: Škoda Auto

Také zrychlení je lepší – z klidu na stokilometrovou rychlost se vůz dostane již za 6,7 sekundy (o 0,1 rychleji než standardní verze RS). Přitom spotřeba zůstává u této silnější verze jako u standardní octavie RS – v kombinovaném režimu 6,2 litru benzinu na sto kilometrů jízdy.

Stejně jako standardní octavia RS se bude i model označený číslem 230 prodávat ve verzi liftback a kombi. Zájemci mohou volit mezi šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou. Cena je oproti základní verzi octavie RS vyšší o 75 tisíc.

Kromě zmíněných technických parametrů nabízí RS 230 také kožený interiér, elektrické nastavování předních sedaček, unikátně designovaná kola z lehkých slitin o velikosti 19 palců a například i stopky pro měření času na jedno kolo na závodním okruhu. Kromě většího (a černě zbarveného loga RS) na přední a zadní části loga lze navíc silnější octavii rozpoznat i díky koncovkám výfuku, které mají povrchovou úpravu z takzvaného černého chromu. Takovýto ozdobný prvek byl dosud navíc v koncernu vyhrazen jen pro luxusní značky například Bentley a Lamborghini, v případě aut pro "běžné" řidiče je použit vůbec poprvé.

V motoru se ukrývá 230 koňských sil.
V motoru se ukrývá 230 koňských sil. | Foto: Radek Pecák

Zatímco nárůst výkonu o deset koní není podle našeho subjektivního pocitu příliš znát, schopnost vozu zatáčet se na rozpálené trati projevila v plné míře. Zejména v ostrých zatáčkách je vidět schopnost auta reagovat na přidání plynu o poznání dříve než u standardních vozů. Problémy nedělaly ani prudké změny směru v technických částech okruhu. Spokojení jsme byli i s řazením a brzdami. Ty by sice (zejména pro okruhovou jízdu) mohly mít rychlejší nástup, ale jejich účinek byl dostatečný.

Jezdili jsme sice pouze s verzí liftback, ale v současnou dobu se na okruhu pohybovalo i několik kombíků. Podle našich subjektivních pocitů rychlostně za liftbacky nezaostávaly.

A poslední údaj pro zajímavost: Po osmi kolech jízdy na okruhu v tempu, které se již blížilo maximálním schopnostem auta, svítil na displeji palubního počítače údaj o průměrné spotřebě 27 litrů.

Novináři měli možnost otestovat novou nejrychlejší octavii na slovenském okruhu Slovakiaring.
Novináři měli možnost otestovat novou nejrychlejší octavii na slovenském okruhu Slovakiaring. | Foto: Radek Pecák

Každá osmá octavia

"Od roku 2000, kdy spatřila světlo světa první octavia RS, bylo na celém světě prodáno 163 000 octavií RS," připomíná mluvčí Škody Vítězslav Pelc. Každá osmá octavia se nyní prodává v této "rychlé" verzi.

Zájem se přitom podle Pelce rok od roku zvyšuje. Nových octavií RS třetí generace, která je na trhu teprve od roku 2013, se dosud již prodalo 57 000. "Dynamika nárůstu je vidět i na českém trhu," říká Pelc. Zatímco na počátku tisíciletí se v Česku prodávalo jen přibližně 140 vozů octavia RS první generace za rok, u té druhé již to bylo kolem pěti stovek a loni už přes 2500.

Lidé podle Pelce nyní dávají přednost verzi kombi v poměru 60:40, stejný poměr je rovněž mezi naftovými a benzinovými motory (ve prospěch dieselu).

Podrobný test slabší verze octavie RS najdete zde.

 

Právě se děje

Další zprávy