Test: Jízda v letní obuvi prodlouží brzdnou dráhu o třetinu

Radek Pecák Radek Pecák
9. 7. 2014 22:00
I při dodržení městské rychlosti 50 kilometrů v hodině může být zastavování vozidla delší o šířku přechodu pro chodce.
Jako nejméně vhodný typ obuvi na řízení se ukázaly plážové boty.
Jako nejméně vhodný typ obuvi na řízení se ukázaly plážové boty. | Foto: Radek Pecák

Praha - O citelných 3,7 metru prodlouží na suché vozovce z rychlosti padesát kilometrů v hodině brzdnou dráhu nevhodný typ řidičovy obuvi. Nejhorší jsou plážové pantofle. Ukázal to test Ústředního automotoklubu ÚAMK v uzavřeném areálu autoškoly.

Tiskový mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka postupně usedal za volant octavie v kožené sportovní obuvi s nízkou podrážkou, dále bos, v plážových pantoflích z umělé hmoty a také ve společenských a sportovních botách.

Kužely ukazují, kde auto zastavilo po pokusech s jednotlivými typy obuvi.
Kužely ukazují, kde auto zastavilo po pokusech s jednotlivými typy obuvi. | Foto: Radek Pecák

V kožených sportovních botách se přední část octavie zastavila ve vzdálenosti 12,3 metru od brzdného bodu označeného červenobílými kužely. "To je plně v souladu s technickou normou, která udává, že osobní automobil v kategorii do 3,5 tuny musí být schopen zastavit z rychlosti 50 kilometrů v hodině nejdále ve vzdálenosti 14,2 metru," vysvětlil Igor Sirota z ÚAMK.

Dělníci se přezouvat nemusí

Jako relativně vhodná obuv k řízení se na základě výsledků testu jeví ještě pracovní obuv s chráněným kotníkem. Brzdná dráha se při jejím použití prodloužila jen o šedesát centimetrů.

Ani jízda zcela bez obuvi není rozhodně bez rizika. Bosý řidič zabrzdil o 2,4 metru dále než při pokusu s nohama v kožených sportovních botách.

Poměrně překvapivě dopadl pokus s brzděním v pánských společenských botách. Řidiči se podařilo vůz zcela zastavit až po 15,5 metru, tedy o 3,5 metru dále, než byl nejlepší výsledek.

Pokud má řidič na nohou nevhodnou obuv, může se brzdná dráha prodloužit o několik metrů.
Pokud má řidič na nohou nevhodnou obuv, může se brzdná dráha prodloužit o několik metrů. | Foto: Radek Pecák

Ještě o dvacet centimetrů dále, tedy celkově po 15,8 metru zastavil Petr Vomáčka obutý v umělohmotných plážových pantoflích. "Musel jsem brzdit vlastně dvakrát, protože při prvním intenzivním sešlápnutí mi sklouzla noha z pedálu," komentoval Vomáčka po zastavení.

"Řízení s tímto druhem bot opravdu nemůžeme nikomu doporučit. Rozdíl 3,7 metru oproti pokusu se sportovní obuví je totiž velice zásadní. V praxi to například znamená, že by řidič nezastavil své vozidlo před přechodem pro chodce, ale projel by ještě prakticky skrz celou jeho šíři," řekl pokusům přihlížející vedoucí samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy Martin Farář. Standardní šířka pruhů vyznačujících na vozovce přechod pro chodce je v Česku čtyři metry.

"Je jednoznačné, že řidiči by se měli před řízením přezouvat do vhodných bot, protože řízení v pantoflích, gumových botách, v případě žen v dřevácích či lodičkách, je skutečně rizikovým faktorem a může vést k dopravním nehodám, případně zhoršit jejich následky," dodává Farář.

"Policie může udělit pokutu za nevhodné obutí spíše s přihlédnutím k zásadě způsobilosti řidiče k řízení motorového vozidla, a to ve výši až dvou tisíc korun," uzavírá mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

 

Právě se děje

Další zprávy