Praha -V kontextu zpráv a čísel o vývoji ekonomiky, které přicházejí v posledních dnech a týdnech, sebevědomí čelních představitelů mladoboleslavské automobilky Škoda vypadá až neuvěřitelně.
„Objednávky pro první čtvrtletí tohoto roku se vyvíjí dobře," informoval na setkání s novináři předseda představenstva Škoda-auto Winfried Vahland.
Odhadnout vývoj celého roku je podle něho velmi složité, nicméně předpokládá, že i letos Škoda dosáhne na nový výrobní a prodejní rekord.
Milionová hranice asi nepadne
Nárůst by ve srovnání s výsledky letošního roku měl být zhruba kolem deseti procent, někteří optimisté ve vedení automobilky se však nevzdali ani myšlenky na to, že by již během letošního roku dosáhla Škoda na hranici milionu kusů prodaných aut.
Kvůli zvyšování výroby a zavádění novýc h modelů a dílů připravuje Škoda řadu investic. „Například navýšíme kapacitu linky na výrobu octavií z 800 na 1200 kusů denně, stejně tak se zvýší roční kapacita v Kvasinách pro model Yeti z dosavadních 70 tisíc na 100 tisíc," sdělil šéf Škody. Další investice v Mladé Boleslavi jsou spojené se zaváděním třetího modelu (Rapid) do výroby v tomto hlavním závodě Škodovky. Také zde budují nové centrum pro vývoj motorů MPI pro celý koncern Volkswagen.
S tím souvisí i zvyšování počtu zaměstnanců. „Jen za loňský rok jsme počet lidí, kteří pro nás pracují, zvýšili téměř o dva tisíce a přibírat budeme i letos," sdělil Winfried Vahland.
Benzinový motor bude vládnout 10-20 let
Právě ty budou podle Vahlanda v příštích deseti až dvaceti letech nejrozšířenější pohonnou jednotkou v budoucích modelech Škoda. Diesely budou podle něho na ústupu, protože ekologická norma Euro 6 je za čtyři roky významně prodraží. Budou se tedy objevovat hlavně ve větších autech typu superb a podobně.
Škoda ovšem připravuje do výroby i alternativní pohony jako jsou hybridní, CNG (stlačený zemní plyn) i elektromobily sdělil Winfried Vahland v odpovědi na dotaz redaktora deníku Aktuálně.cz. „Elektrický pohon bude ovšem v příštích letech vyhrazen jen pro malé městské vozy - například Citigo je ideální pro tento typ pohonu," informoval předseda představenstva Škoda-auto. Hybridní pohon by pak mohla dostat octavia, superb a MPV větší velikosti. Tyto pohony, stejně jako klasické elektromobily, ale budou v produkci Škody zaujímat jen poměrně malý díl i třeba v porovnání s dalšími automobilkami v koncernu jako je Volkswagen a Audi. Naopak, „CNG je velmi dobrá alternativa pro octavii," dodal.
Škoda i nadále bude pokračovat v trendu, jaký začala letos, když představila speciální variantu modelu Rapid pro Indii, odpověděl Vahland na dotaz Aktuálně.cz, zda budou po světě jezdit Škodovky, které lidé v Česku neznají. „Bude to tak, že vozy pro evropský a ruský trh budou shodné, avšak čínský a indický trh mají svá specifika. Lidé tam vyžadují karosérii se stupňovitou zádí a také je třeba varianty pro jednotlivé trhy odlišit velikostně," vysvětlil předseda představenstva Škoda-Auto. Zjednodušeně řečeno to podle něho bude vypadat tak, že se auta pro jednotlivé trhy budou v budoucnu obvykle lišit tvarem zádě a také velikostí.
Nová octavia dostane nejmodernější technologie
Hlavní produktovou novinkou Škodovky v letošním roce bude model velikostí mezi fabií a octavií, vzhledem velice podobný konceptu Mission L, který byl vystaven v září na autosalonu ve Frankfurtu. Oproti předpokladům však nebude mít svoji premiéru na nejbližším velkém světovém autosalonu v březnu v Ženevě. Škoda totiž nechce tříštit pozornost a v tomto městě chce představit pětidveřovou variantu modelu Citigo.
Rapid, jak se nové auto bude nejspíše jmenovat, byť to nikdo z čelních představitelů Škody nechce zatím potvrdit, pravděpodobně dříve než veřejnost uvidí a dokonce se s ním svezou novináři. Výstavní premiéra se pak chystá pravděpodobně do zářijové Paříže. To dokládá výrok Winfrieda Vahlanda: „Auta chceme veřejnosti ukazovat vždy krátce před zaúhájením sériové výroby a prodejů."
Z další informace, kterou se deníku Aktuálně.cz podařilo zjistit, vyplývá, že nová generace octavie se začne sériově vyrábět na přelomu letošního roku. Je ale pravděpodobné, že podobu exteriéru i interiéru odtajní Škoda ještě na konci letošního roku.
„Mohu prozradit, že nová Octavia bude postavena na nejmodernější podvozkové platformě koncernu Volkswagen, která umožňuje nasazení nejrůznějších typů pohonů a také zabudování všech elektronických asistenčních systémů," informoval technický šéf Škody Eckhard Scholz. Na dotaz Aktuálně.cz, zda tedy s novou octavií skončí éra, kdy Škoda jako jedna z mála předních automobilek nenabízela například systém upozorňující na vozidla nacházející se v takzvaném mrtvém úhlu, pak pouze pokrčil rameny.