Svrchovaný vládce nad Superbem končí. Poslední test VW Passat se superdieselem

Svrchovaný vládce nad Superbem končí. Poslední test VW Passat se superdieselem
Ta přinesla kromě vzhledových úprav třeba LED Matrix světlomety se stálým dálkovým světlem a nové motory 2.0 TDI Evo. Starší pohonné jednotky v autě ale vydržely další necelý rok.
Postupně jsou nahrazovány modernějšími, ale testovaný biturbo diesel o výkonu 176 kW končí bez náhrady.
Verze Alltrack patří k vrcholům nabídky, jedná se o oplastovaný kombík s lepší průchodností terénem. Má zvednutý podvozek a standardní pohon všech kol. Ideální na hory.
Interiér posádku ale umí hýčkat výtečným zpracováním, kvalitními materiály a velice dobrou ergonomií.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
27. 7. 2020 6:03
Krátce po loňském faceliftu přichází Volkswagen Passat o jednu z lákavých konkurenčních výhod oproti Škodě Superb. Již do něj totiž není možné objednat dvojitě přeplňovaný naftový dvoulitr, který se svými parametry dokázal vyrovnat dieselovým šestiválcům.

Psal se rok 2014, emisní skandál Dieselgate teprve doutnal a středobodem technického workshopu k osmé generaci Passatu na ústředí značky ve Wolfsburgu byl nový überdiesel.

Alltrack je top verze Passatu do terénu. Má zvýšenou světlou výšku a standardní pohon všech kol.
Alltrack je top verze Passatu do terénu. Má zvýšenou světlou výšku a standardní pohon všech kol. | Foto: Martin Přibyl

Inženýrům se z dvoulitrového TDI podařilo díky sekvenčnímu dvojitému přeplňování vydolovat v té době naprosto nevídaných 176 kilowattů a 500 newtonmetrů, což byly hodnoty vyhrazené jen třílitrovým šestiválcům. Podobný motor vlastně nabízelo jen BMW, ale s nižším výkonem. Zrychlení z nuly na sto mělo u Passatu proběhnout do 6,5 vteřiny a spotřeba nepřekonat pět a půl litru v kombinovaném cyklu.

Dvoulitrové BiTDI se stalo vlajkovou lodí nového Passatu, který se začal prodávat na podzim 2014. Vždy jste k němu dostali sedmistupňový dvouspojkový automat a pohon všech kol. Kromě toho, že to zákazníci vyžadují, bylo by oněch 500 Nm na přední kola prostě příliš. Volkswagen si motor střežil jako rodinné stříbro, kromě Passatu ho dostal ještě Arteon, Tiguan a na rok a pár měsíců Škoda Kodiaq RS.

Ironií osudu se ale naftový silák nedožije konce stávající osmé generace Passatu, která vloni prošla modernizací. Příčinou jsou emisní předpisy, do začátku příštího roku se mají zpřísnit odchylky měření v laboratoři a běžném provozu a biturbo podle všeho zpřísněné podmínky (za jejichž urychlený nástup si VW může samo) nezvládne splnit. A to navzdory tomu, že mělo jako jeden z prvních motorů SCR katalyzátor se vstřikováním močoviny.

Biturbo Passat již ani nelze zadat do výroby, pro osm vyvolených zákazníků ale zůstávají v Česku k dispozici skladové a předváděcí vozy (stav k pátku 24. července). Ceny začínají na zajímavých 1 149 000 korunách.

Interiér Passatu nepřišel při loňském faceliftu o tlačítka. Ta na rozdíl od Golfu nadále ovládají klimatizaci. Zpracování je na úrovni.
Interiér Passatu nepřišel při loňském faceliftu o tlačítka. Ta na rozdíl od Golfu nadále ovládají klimatizaci. Zpracování je na úrovni. | Foto: Martin Přibyl

My jsme naftovou rozlučku pojali v terénním duchu a zvolili oplastovanou verzi Alltrack. Takových aut je v Česku aktuálně pět, zbývá jeden kombík ve sportovní výbavě R-Line a dvě v běžnější Elegance.

I po šesti letech, kdy jsme se v Česku mohli s biturbo Passatem poprvé svézt, motor působí úctyhodným dojmem. Větší a menší turbo se v něm střídají a spolupracují jako dobře sehrané hudební duo. Motor táhne již pod 1500 otáčkami, kde slabší 140kW verze s jedním turbem jen zoufale lapá po dechu, pak nabídne mamutí zátah ve středním otáčkovém pásmu a nepolevuje ani u mety 4000 otáček.

Svým sebevědomým projevem stále připomíná spíše dobrý přeplňovaný benzin, něco podobného bratrský Superb nenabídne. Skvělé je rovněž sladění se sedmistupňovou převodovkou, která necuká jako v případě slabších motorů a přitom nadále velice rychle řadí. Pohon všech kol pak nabídne jen stěží překonatelný záběr.

VW myslí na všechno, testované auto mělo nasazeny samozacelovací pneumatiky Pirelli a k tomu plnohodnotnou rezervu.
VW myslí na všechno, testované auto mělo nasazeny samozacelovací pneumatiky Pirelli a k tomu plnohodnotnou rezervu. | Foto: Martin Přibyl

Jsou jen dva ohledy, v nichž starší biturbo na modernější a slabší dvoulitry ztrácí. Byť je v Passatu velice dobře odhlučněné a místo naftového nýtování vydává spíš hučivý zvuk, nové motory jsou kultivovanější.

Ideální není také spotřeba: abyste jeli za málo, musíte se více snažit. Běžně si tak Passat řekne o sedm až sedm a půl litru, rychlá jízda spotřebu zvedá i kvůli relativně kratším převodům. Ve sto třiceti točí motor přes dva tisíce.

Na druhou stranu, tohle superTDI je nadále úspornější než benzinové dvoulitry o podobném výkonu, a oproti naftové konfekci je jeho projev jednoznačně výjimečný. Těžko odhadnout, jak ho nahradí dvousetkoňové TDI, které bude pohánět Octavii RS a Golf GTD a chystá se podle všeho i do Passatu. Před sebou má těžký úkol

Manažerský Volkswagen na každý pád přichází o jednu ze svých nejlákavějších zbraní. Na testované kombinaci se přitom jen těžko hledají chyby. Tiché auto s pohodlnými sedadly a obrovským kufrem je jedním z rodinných ideálů, které se jen těžko vracejí.

Plavný režim Comfort lze vyměnit za utaženější Sport. Tlumení ostrých nerovností by ale zlepšila hlavně menší kola.
Plavný režim Comfort lze vyměnit za utaženější Sport. Tlumení ostrých nerovností by ale zlepšila hlavně menší kola. | Foto: Martin Přibyl

Oplastovaný Alltrack navíc nabídne o tři centimetry vyšší světlou výšku, pohon všech kol a off-road mód pro lepší průchod terénem, hlavně se ale s výraznějším designem odliší od uniformních běžných kombíků.

Na výši je nadále také technologická výbava s adaptivním tempomatem a řízením v jízdních pruzích, navigací s on-line zpravodajstvím a chytrým hlasovým ovládáním nebo samočinnými dálkovými světlomety s technologií Matrix. Škoda head-up displeje, který se promítá postaru na průhlednou destičku, Superb ho však nemůže nabídnout vůbec.

Volkswagen Passat Variant Alltrack 2.0 BiTDI

Motor: naftový 4válec, 1968 cm3, 2x turbo
Výkon: 176 kW při 4000 ot./min + 10 kW
Točivý moment: 500 Nm při 1750-2500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 239 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,4 s
Kombinovaná spotřeba: 5,9 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 639 l 
Cena: již se neprodává, skladové vozy od 1 149 000 Kč

Snad jen jedna věc by dobře jezdícímu Passatu slušela, menší kola by prospěla plavnému zvýšenému podvozku. Aktivní tlumiče sice dělají, co mohou, ale na větších nerovnostech jsou 19" kola prostě znát, navíc jsou jejich okraje doslova magnetem na škrábance. Inu, pečlivě vybírejte, dokud je z čeho. Některé skladové kusy jsou na menších osmnáctkách.

Passat dostal vloni nový kukuč, v noci může svítit stálým dálkovým světlem a vykrývá protijedoucí vozy.
Passat dostal vloni nový kukuč, v noci může svítit stálým dálkovým světlem a vykrývá protijedoucí vozy. | Foto: Martin Přibyl

Cesta do skladových zásob je mimochodem v současnosti také jedinou, jak se dostat k verzi Alltrack a pohonu 4×4. Konfigurátor Passatu v současné době nabízí kromě plug-in hybridu jen 2.0 TDI Evo a 1.5 TSI o výkonu 110 kW s pohonem předních kol. Počítá se ale, že se čtyřkolka vrátí se silnějšími dvoulitry.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 4 hodinami

Basketbalisté v generálce před kvalifikací na OH porazili Tunisko

Čeští basketbalisté završili generálku před olympijskou kvalifikací vítězně, když porazili v posledním utkání na turnaji v Hamburku Tunisko 85:55, a obsadili konečné třetí místo. Nejlepším střelcem zápasu byl Martin Peterka s 18 body, dalších 14 přidal Patrik Auda. Svěřence Ronena Ginzburga čeká v příštích dnech závěrečné soustředění v Praze a do dějiště kvalifikace v kanadské Victorii odcestují 25. června. První duel s Tureckem tam absolvují 1. července.

"Každý zápas, co jsme odehráli, nám dal hodně zkušeností. Času na tréninky jsme měli málo, ale myslím, že tenhle turnaj byl super. I když jsme některé zápasy prohráli, dalo nám to hodně zkušeností a dobře nás to připravilo na zápasy v Kanadě," uvedl v tiskové zprávě Auda, který se zotavil po zranění kotníku. "Těch pár dní volna a rehabilitace, které jsme měli s fyzioterapeuty, mi pomohly. Teď už jsem skoro stoprocentní na další dny, které budeme trénovat a hrát," uvedl Auda.

Češi, kteří se na turnaji představili bez hlavních hvězd Tomáše Satoranského, Jana Veselého, Jaromíra Bohačíka nebo Vojtěcha Hrubana, se snažili proti Tunisku napravit porážky s Německem (62:95) a Itálií (71:83). V úvodní čtvrtině se dostali díky 11 bodům Martina Peterky do šestibodového náskoku, soupeř ale ještě v závěru hracího období srovnal na 20:20.

Vyrovnaný boj pokračoval i ve druhé části, kdy Češi měli sice dál vysokou úspěšnost střel za tři body, soupeř ale s nimi stále držel krok. Klíčovou sekvenci proto Ginzburgův výběr zaznamenal hned po přestávce, kdy se po 13 bodech v řadě dostal do vedení 57:38. K Peterkovi se střelecky přidal Auda nebo Ondřej Sehnal.

"Po těch dvou prohrách to bylo těžké a tři zápasy ve třech dnech nás stály hodně sil. Celou dobu jsme to chtěli dotáhnout do konce a udělat vše pro to, abychom vyhráli. V poločase jsme se ještě trochu vyhecovali, že jsme chtěli zápas opravdu dotáhnout do vítězného konce," objasnil Auda.

V tuniském týmu byl následně vyloučen po pěti faulech osmibodový Salah Medžri, nicméně hvězda afrického celku se s verdiktem rozhodčích nehodlala smířit a v dalším průběhu zápasu se neustále vracela z kabiny na palubovku. Medžrimu musel nakonec domluvit i trenér Dirk Bauermann.

"Tak už to někdy bývá, že druhý tým, který prohrává, nemá co ztratit a začne hrát tvrději. Myslím si, že jsme to ustáli dobře až do konce," doplnil Auda

Třetí čtvrtinu Češi nakonec vyhráli 27:6 a náskok do závěrečného klaksonu navýšili na rozdíl 30 bodů. Na turnaji skončili s jednou výhrou třetí, Tunisané pořadí uzavřeli. Zvítězili domácí Němci, kteří v přímém souboji o první místo porazili Itálii 91:79.

Přípravný turnaj basketbalistů v Hamburku:

ČR - Tunisko 85:55 (20:20, 42:38, 69:44)

Nejvíce bodů: Peterka 18, Auda 14, Sehnal 12 - Mamáví, Mabruk a Hadidane po 9. Fauly: 24:25. Trestné hody: 18/13 - 18/8. Trojky: 12:3. Doskoky: 42:28.

Německo - Itálie 91:79 (42:46)

Konečné pořadí: 1. Německo 3 zápasy/3 výhry, 2. Itálie 3/2, 3. ČR 3/1, 4. Tunisko 3/0.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Policie řeší pokus o vraždu v pečovatelském domě na Plzeňsku

V zařízení sociálních služeb na Plzeňsku dnes odpoledne devětašedesátiletý senior nožem pobodal o rok staršího muže. Napadený musel být s vážným zraněním letecky přepraven do nemocnice. Útočníka policie zadržela, je podezřelý z pokusu o vraždu. Informovala o tom policejní mluvčí Michaela Raindlová.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 5 hodinami

Volejbalistky prohrály duel o bronz v Evropské lize

České volejbalistky zůstaly v Evropské lize pod stupni vítězů. V dnešním utkání o bronz ve Final Four hraném v bulharském Ruse podlehly Španělkám 2:3 po setech 26:28, 25:10, 25:23, 16:25 a 10:15 v super tie-breaku. Titul získaly přemožitelky Češek ze sobotního semifinále Bulharky, které porazily Chorvatsko 3:1.

"Je to pro nás zklamání. Věřili jsme v medaili, byli jsme nastartovaní a chtěli jsme urvat, když ne obhajobu, tak nějakou placku. Na Španělky jsme si věřili, byli jsme na ně výborně připraveni, ale bohužel turnaj nás nezastihl v optimální formě," řekl asistent trenéra Martin Hroch.

Volejbalistky v prvním setu zpočátku ztrácely, ale do koncovky šly s náskokem 23:21. O ten sice přišly, vzápětí si postupně vybojovaly tři setboly, ale ani jednou neuspěly. Dvakrát se připravily o šanci ukončit set zkaženým servisem. Naopak Španělky při první šanci setbol využily.

Ve druhém setu se Češkám povedlo od úvodních výměn odtlačit soupeřky od sítě a vybudovaly si šestibodový náskok, který narůstal. Univerzálka Orvošová zvýšila už na 20:9 a hra Španělek se rozpadla. Třetí set byl znovu vyrovnaný a tentokrát Češky koncovku zvládly.

Ve zbytku utkání ale působily unaveněji a měly problém se prosadit v útoku. Ve čtvrtém setu prohrávaly 12:17 a střídání nepomohla. Do rozhodujícího tie-breaku nastoupila základní šestka, ještě snížila z 4:8 na 7:8, ale po sérii nedůrazných smečí slavily bronz soupeřky.

"Nám pak trošku došly síly," řekla kapitánka Andrea Kossányiová k obratu v utkání po třetím setu. "Asi je brzo to soudit. Celou dobu hrajeme jako tým a dneska jsme jako tým nehrály."

Na výkonu týmu už se mohla projevit únava po náročném programu. "Je to pravděpodobné. Holky to táhnou společně třetí měsíc, navíc chybí Míša Mlejnková a je pravda, že jsme to všechno hráli na šest sedm lidí a v závěru nám došly baterky, jak se říká," uvedl Hroch. Volejbalistky mají za sebou úspěšnou kvalifikaci mistrovství Evropy a Evropskou ligu.

Po oddychu se začnou připravovat na ME, které se uskuteční od 18. srpna do 4. září. Ve skupině B se utkají v Plovdivu s domácím Bulharskem, Polskem, Německem, Španělskem a Řeckem.

Final Four Evropské ligy volejbalistek v Ruse (Bulharsko):

O 3. místo:

ČR - Španělsko 2:3 (-26, 10, 23, -16, -10)

Rozhodčí: Geldofová (Niz.), Luts (Belg.). Čas: 134 min. Diváci: 2100.

Sestava a body ČR: Kossányiová 13, Trnková 14, Orvošová 13, Hodanová 13, Šimáňová 9, Valková 1, libero Dostálová - Svobodová 1, Kojdová 2, Bajusz, Nová 3. Trenér: Athanasopulos.

Nejvíce bodů Španělska: Montorová 24, Escamillaová 23.

Finále:

Bulharsko - Chorvatsko 3:1 (-22, 22, 17, 20).

Zdroj: ČTK
Další zprávy