Automobilovou branži čeká v nejbližších letech revoluce, na tom se shoduje většina expertů. Zatím se ale stále v drtivé většině prodávají vozy, které se příliš neliší od automobilů produkovaných třeba před padesáti lety. To ale neplatí o jejich osvětlení. Tady už revoluci zažíváme.
Nejlevnější auta s xenony
Xenonové světlomety si můžete pořídit za příplatek u nových levných aut jakými jsou například Opel Corsa, Seat Ibiza nebo Škoda Rapid Spaceback. I s tímto prvkem výbavy nestojí ani 300 tisíc korun. Podívejte se na žebříček nejlevnějších vozů s xenonovými světlomety.
Ještě před pár lety představovaly vrchol technologie osvětlení nových aut xenonové výbojky, které si mohlo pořídit jen mizivé procento motoristů. Ostatní se museli spokojit s běžnými žárovkami. Dnes už si můžete svítit xenony i u nových aut s cenou pod tři sta tisíc korun.
Jedním z největších hitů v automobilové branži poslední doby jsou LED světlomety. Diody znamenají požehnání zejména pro designery, protože jim umožnily pro každý model vytvořit originální světelný podpis a tím rozlišit v některých ohledech hodně unifikovanou produkci masových aut. Zároveň svítí dále a přirozenějším světlem než xenonové výbojky.
Na paty jim už ale šlape technologie laserových světlometů, kterou jsme na vlastní kůži mohli vyzkoušet u nové generace BMW řady 7 (jeho podrobný test čtěte zde). Luxusní prezidentská limuzína je spolu s hybridním sporťákem BMW i8 a sportovním kupé Audi R8 jediným sériově vyráběným autem prodávaným na českém trhu, které laserové světlomety v příplatkové výbavě nabízí.
Nemyslete si, že laserové světlomety "střílí" před sebe přímo laserové paprsky. Ty by za prvé neosvítily moc širokou plochu a za druhé by pochopitelně znamenaly nebezpečí pro oči všech živých bytostí v jejich dosahu. Technologie funguje tak, že laserové paprsky uvnitř světlometů směřují z vysoce výkonných diod do objektivu naplněného žlutým fosforem. Ten při zásahu laserem vyzařuje velmi intenzivní světlo podobné dennímu.
Autor článku testoval laserové světlomety v BMW řady 7 po několik březnových večerů a nocí. Po dlouhé době jsem se zase těšil z řízení auta po setmění, které jsem míval rád, ale první příznaky šerosleposti z něj v posledních letech udělaly neoblíbenou disciplínu. Díky laserovým světlometům u BMW řady 7 jsem měl opět pocit, že vidím stejně dobře jako ve dne. Výrobce udává dosvit dálkových světel až 600 metrů, tedy dvojnásobek toho, co zvládnou LED světlomety.
Laserové svícení i u motorky
BMW letos ukázalo na veletrhu spotřební techniky CES v Las Vegas předsériový koncept motocyklu K 1600 GTL s laserovými světlomety. Rozšíření do sériové výroby zatím brání vysoká cena.
Druhou důležitou součástí testu byla i reakce protijedoucích a dojížděných řidičů na laserové světlomety. Zkoušel jsem asistenta dálkových světel, který je umožňuje mít nepřetržitě zapnuté, ale v případě potřeby paprsek přizpůsobí tak, aby ostatní šoféry neoslnil. Taková funkce se nabízí i u xenonů nebo LED světel, ne vždy ale v praxi funguje stejně dobře jako na papíře.
I tady laserové světlomety u BMW řady 7 obstály. Za celou dobu se nestalo, že by mě protijedoucí řidič "probliknul". Bylo fascinující vidět, jak systém zvládá paprsek bleskově ovládat i ve svízelných situacích, kdy auto nečekaně vyjede z nepřehledné zatáčky nebo za horizontem. A navíc, jakmile byl "vzduch čistý", okamžitě se dálkové světlomety znovu rozžehly naplno a nenechaly mě pár vteřin v šeru jako podobná zařízení u některých jiných vozů.
Technologie laserových světlometů se podle manažera vývoje společnosti Varroc Lighting Systems Davida Hynara v nejbližších letech rozšíří i mezi cenově dostupnější auta. "Bavíme se ale o světlometech, kde má laser pouze doplňkovou funkci k LED světlometům při dálkovém nebo potkávacím svícení. Žádné jiné se zatím v sériových autech ani nenabízejí," upozorňuje Hynar, že auto s laserovými světlomety, které jsme zkoušeli, například svítí do určité rychlosti výhradně pomocí LED. BMW udává, že laserové svícení funguje od 60 km/h.
Celolaserová světla jsou podle experta z firmy, která se jejich vývojem a výrobou zabývá, zatím ve fázi vývoje. Ten ještě potrvá několik let. "Sériové produkci takových světlometů nyní brání nedostatečný výkon světelného zdroje a vysoká cena," vysvětluje Hynar.