Testy škodlivosti emisí naftových vozů na opicích financovalo Evropské výzkumné sdružení pro životní prostředí a zdraví v dopravním sektoru (EUGT), které v roce 2007 založily automobilky Volkswagen, BMW a Daimler spolu s firmou Bosch.
Pokusu, který se uskutečnil ve Spojených státech, bylo podrobeno deset opic, které podle deníku Bild musely ve skleněných klecích čtyři hodiny vdechovat automobilové zplodiny. EUGT kromě toho dopad různých koncentrací oxidu dusičitého (NO2) zkoumala i na lidech, i když výrazně jiným způsobem než na opicích.
To, že nyní vedení německých automobilek dává hlasitě najevo překvapení, že něco takového bylo možné, nechápe Helmut Greim, který byl šéfem výzkumné rady EUGT. "Samozřejmě výrobci aut věděli o testech na opicích a pokusných osobách. Nynější reakce členů představenstva automobilek je pro mě proto nepochopitelná," nechal se slyšet.
Zástupci koncernů, které tentokrát čelí i tvrdé kritice německé vlády, se podle něj pravidelně účastnili zasedání výzkumné rady. Byli na nich informováni o pokusech a také se k nim vyjadřovali. "V případě pokusů na opicích a lidech ale neměli žádné výhrady," tvrdí Greim, který testy považuje za neproblematické.
Stanice NDR v souvislosti s tím uvedla, že se automobilové zplodiny měly původně testovat na lidech. Připustil to Jacob McDonald, tehdejší vedoucí testů na americkém institutu Lovelace, který pokus provedl. Kvůli tomu, že dieselové zplodiny byly v roce 2012 označeny za rakovinotvorné, se ale nakonec test uskutečnil na opicích.