Skútristka na Vespě. Vyzkoušeli jsme v pražských ulicích limitovanou verzi ikonické Vespy Primavera

Eva Srpová Eva Srpová
8. 8. 2018 12:22
Vyzkoušeli jsme limitovanou edici Vespy Primavera uvedenou k jejímu padesátiletému výročí. Je to pořád jeden z nejvíce sexy skútrů, který, a buďme upřímní, sluší hlavně holkám.
Kultovní skútr Vespa Primavera slaví 50 let. Ukázal "limitku" | Video: Eva Srpová

Ne že by byla Vespa jen dámský stroj, ale na rovinu, docela se k nim hodí. Má výrazný styl, je nezaměnitelná a sexy. Vedle japonských skútrů vyniká úplně jiným, mnohem elegantnějším designem. Tak výjimečným, že se ho někteří snažili po léta dost neúspěšně napodobit.

Vespa je sice dražší než konkurenční skútry, má ale styl jako žádná jiná.
Vespa je sice dražší než konkurenční skútry, má ale styl jako žádná jiná. | Foto: Eva Srpová

Vůbec nejoblíbenější Vespou nejen v Evropě, ale i v Česku je Primavera. I proto, že její vzhled se po některých snahách o modernizaci vrátil ke klasickým tvarům. Výrazné kulaté přední světlo jí sluší stejně nejvíc a z boku působí vyváženě. Retro je jen lehce nenásilně, přesto nadčasová.

Letos je tomu přesně 50 let, kdy se uvedla Primavera na trh poprvé. A tak se Vespa rozhodla pustit do světa limitovanou verzi 50° anniversario. Ta se pozná podle toho, že bude buď bledě modrá Azzuro, anebo v kaštanově hnědém matném laku Marrone jako testovaný skútr. S krémovým koženým sedlem, které je prošité vždy v barvě skútru, tedy modře nebo hnědě, je to téměř dokonalá barevná kombinace.

Také má různé detaily, které limitku prozrazují, například plaketku 50, která připomíná její výročí. A je oproti běžné Primaveře dražší o 3 až 5 tisíc, vždy v závislosti na tom, o kterou kubaturu jde.

Primavera je ideální skútr do pražských ulic. Je totiž perfektně ovladatelná a extrémně lehká. Neumím si moc představit, že by na ní seděl stokilový chlap, asi by pak působil tak trochu jako medvěd na tříkolce. Vespa totiž působí subtilně, a aby byla hbitá nebo pohodlná, potřebuje drobnější řidiče nebo řidičky.

Má nízké těžiště a snadno se s ní manipuluje i na parkovišti. Je zkrátka velmi snadno ovladatelná, zvlášť pro holky, které se právě toho bojí ze všeho nejvíc. A moc dobře se na ní sedí. 

Je výrazně mrštnější, pokud ji řídí drobnější postavy. Stokilový chlap by z ní asi nadšený nebyl.
Je výrazně mrštnější, pokud ji řídí drobnější postavy. Stokilový chlap by z ní asi nadšený nebyl. | Foto: Eva Srpová

Krásně se s ní dá vyhýbat kanálům a výmolům v silnici, reaguje totiž okamžitě. Když musíte náhle vybočit ze směru nebo projet vracečku, brzy si na její chování zvyknete. Díky tomu, jak drobná je, se dá s přehledem projet okolo stojících aut v koloně a zabrat místo pod světly na semaforu.

Pod sedlo se vejde jedna helma. Přes USB nabíječku v přední schránce se dá nabít mobil.
Pod sedlo se vejde jedna helma. Přes USB nabíječku v přední schránce se dá nabít mobil. | Foto: Eva Srpová

Jednoznačnou výhodou, pokud na ní sedí drobnější řidička, je to, jak snadno a živě Vespa akceleruje. Primavera se nabízí s jednoválcovým motorem o objemu 50 cm3, 125 cm3 nebo 150 cm3.

Vespa Primavera 125 50° anniversario Technické údaje

Výkon: 7,9 kW
Točivý moment: 10,4 Nm
Převodovka: variátor
Pření kolo: 11"
Zadní kolo: 11"
Výška sedla: 780 mm
Provozní hmotnost: 130 kg
Nádrž: 8,0 litrů
Spotřeba: 2,0 l/100 km
Cena: 104 900 Kč

Pokud to jen jde, určitě volte alespoň tu prostřední kubaturu, aby se se skútrem dalo slušně žít v civilizaci, když je potřeba zrychlit od křižovatek nebo udržet rychlost v táhlejším kopci, případně se vydat i za hranice města. S výkonem 12,2 koně se nedají čekat zázraky, ale rychlost 90 km/h udrží.

Na "stopětadvacítku" vám stačí řidičák skupiny B. Ale jestli mohu radit, pokud máte řidičský průkaz na skupinu A, vyberte si Primaveru 150 cm3, mimochodem i proto, že rozdíl v ceně je pouhých tisíc korun.

Primavera 125 cm3 je zkrátka městský stoj. Svižně akceleruje už od samé nuly, takže jste záhy na rychlosti 50 km/h, což je pro život ve městě, kdy se potřebujete od křižovatek rychle odpíchnout, naprosto zásadní.

Displej je přehledný a slušně čitelný.
Displej je přehledný a slušně čitelný. | Foto: Eva Srpová

To malé kolečko vpředu o velkosti 11" ale je vždycky jediná věc, která mi na Vespě trochu vadí. Ve městě krásně a rychle zatáčí, ale když se pak musíte vydat na meziměstskou cestu, cítíte její limity.

Vespa je pak totiž trochu neklidná a není tak pohodlná jako skútry s kolem o větším rozměru. Cítíte i relativně drobné nerovnosti silnice, s tím minikolem to pak hází a nadskakuje.

Ale beru to jako daň za krásu a ovladatelnost ve městě. Protože vším ostatním se Vespy umí odměnit. Tohle není jen spotřební zboží, není to obyčejný stroj, který by si někdo kupoval, aniž by přemýšlel o vzhledu a stylu. 

Vespu si můžete teď v létě zadarmo půjčit, stačí se zaregistrovat na stránky vespanavikend.cz, půjčují i helmy.
Vespu si můžete teď v létě zadarmo půjčit, stačí se zaregistrovat na stránky vespanavikend.cz, půjčují i helmy. | Foto: Eva Srpová

Z Vespy se za sedmdesát let její historie stala právem ikona, symbol Itálie a fenomén. Samozřejmě na trhu existují mraky mnohem levnějších skútrů, které také jezdí dobře, ale vedle jejího kouzla nemají šanci.

Na tom Vespa tradičně staví a nemám jí to za zlé. Primavera je krásná a kaštanově hnědá limitka 50° anniversario budí sympatie, kdekoli s ní zaparkujete. Na ní bude snad každá holka hned o kousek víc sexy.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Zarco se oficiálně stal nástupcem Abrahama v týmu Avintia

Francouzský motocyklista Johann Zarco bude definitivně od příštího roku jezdit v seriálu MotoGP za stáj Reale Avintia Racing, v níž po této sezoně skončil český jezdec Karel Abraham. Bývalý dvojnásobný mistr světa v kategorii Moto2 ukončil dosavadní spekulace oznámením, že se s týmem dohodl na roční spolupráci.

Devětadvacetiletý Zarco letošní sezonu v seriálu mistrovství světa začal v továrním týmu Red Bull KTM, v posledních třech závodech ale startoval za stáj LCR Honda Idemitsu. Příští rok vytvoří dvojici s Titem Rabatem.

Jediný český zástupce v královské třídě MotoGP Abraham v Avintii skončil, přestože měl ještě na příští rok platnou smlouvu. Vedení stáje mu ale na konci listopadu kontrakt nečekaně vypovědělo.

Další zprávy