Škoda přijde s obojživelníkem. Na benzin i elektřinu

Radek Pecák Radek Pecák
5. 10. 2011 4:30
Testovací flotilou elektromobilů Škoda Octavia se odborníci svezou ještě letos
Foto: Škoda-Auto

Automobilka Škoda-Auto se podle všeho rozhodla vsadit ve vývoji elektromobilů na auta, která mohou jet současně na benzin i elektřinu, ale která dojedou větší rychlostí a dál než současné hybridy.

Jeden z klíčových odborníků Škody-Auto pro vývoj elektromobilů Petr Kristl prozradil na specializované konferenci, že mladoboleslavská firma přeskočí hned dvě fáze vývoje elektroaut.

Potvrdil, že Škoda nebude vyvíjet ani vyrábět takzvané mild-hybridy nebo plné hybridy, čili auta, z nichž asi nejznámější jsou nyní Toyota Prius či Honda Insight. "Tato dvě stádia přeskočíme," řekl Kristl doslova na konferenci E-mobilita v Brně.

Mladoboleslavská automobilka se podle něj bude soustředit na takzvané plug-in hybridy a čisté elektromobily. "Plug-in" hybrid má oproti současným hybridům nesporné výhody: dá se nabíjet i doma, není tudíž závislý na rozvoji dobíjecích stanic a má větší dojezd.

Pro někoho může být krok Škody překvapivý, protože mateřský koncern VW technologii, kterou Mladá Boleslav přeskočí, už používá například pro Volkswagen Touareg či Audi A8.

Na Kristlův projev jako první upozornil odborný server Hybrid.cz.

Kdy přijde první model na trh, to Kristl neřekl. Na dotaz Aktuálně.cz to nechtěl sdělit ani mluvčí Škoda-Auto Rudolf Dreithaler. "Ještě letos ale pustíme do provozu testovací flotilu elektromobilů vzniklých přestavbou z octavie combi," sdělil mluvčí.

Čistě elektrická budou zatím jen malá auta

Podle Kristla bude čistě elektrický pohon určen především pro malá auta do města. Plug-in hybridní pohon pak pro vozy typu Octavia, kde je dojezd kritickým atributem. Z toho lze vyvodit, že i Škoda Citigo bude k mání ve variantě s elektropohonem.

Až auta s elektrickým pohonem bude skutečně Škoda vyrábět, vždy půjde o plně vybavené automobily s komfortem, na který jsou lidé zvyklí ze současných vozů se spalovacími motory. 

Kristl rovněž nevyloučil, že by se i ve Škodovce mohla vyrábět podobná auta, jako nabízí nyní koncern GM, tedy elektromobily Ampera a Volt s prodlouženým dojezdem. "Ve hře je poměrně zajímavá alternativa spočívající v tom, že zákazník si třeba koupí auto s čistě elektrickým pohonem, které však bude připraveno na pozdější instalaci přídavného spalovacího motoru. Ten bude sloužit jako generátor pro výrobu elektřiny a dobíjení baterie," sdělil.

V této souvislosti upozornil, že se předpokládá, že většina lidí bude baterie ve svých elektromobilech či plug-in hybridech dobíjet v noci doma. Pro rozvoj elektromobility není proto nezbytně nutná hustá síť dobíjecích stanic.

Výrobní závody se budou muset změnit

Stejně tak se Kristl nedomnívá, že by se masově rozvíjela infrastruktura pro výměnu baterií v elektromobilech, čímž se v současnosti několik firem ve světě rovněž zabývá.

Přestože se v poslední době dosti zpochybňovalo, zda o elektromobily bude skutečně mezi zákazníky zájem, Škoda je podle Kristla přesvědčena, že za 20 let budou elektromobily a plug-in hybridy rozšířené, budou tvořit zhruba 35-40 procent všech aut.

Kvůli přípravě výroby elektromobilů a plug-in hybridů budou muset i závody Škoda-Auto projít poměrně rozsáhlými úpravami.

"Například už jen logistika více než 300kg baterií není jednoduchá. Stejně tak bude třeba nový marketing, komunikace, servisování, zkušebnictví," sdělil odborník ze Škoda-Auto účastníkům na konferenci.

 

Právě se děje

Další zprávy