Mladá Boleslav - Automobilka Škoda Auto v Mladé Boleslavi otevřela nové centrum pro vývoj a testování agregátů za 45 milionů eur (zhruba 1,2 miliardy korun). V centru vzniklo 21 nových zkušebních stanic pro testování motorů a komponentů, výstavba trvala téměř dva roky.
Motorové centrum vzniklo ve stávajícím areálu technického a vývojového centra v Mladé Boleslavi-Česaně. "Nové motorové centrum je investicí do budoucnosti značky Škoda a je současně významnou investicí i pro Českou republiku," uvedl člen představenstva Škody Frank Welsch.
V novém centru bude Škoda Auto vyvíjet především benzinové motory s vícebodovým vstřikováním (MPI). Právě za vývoj těchto motorů pro celý koncern Volkswagen je mladoboleslavská automobilka zodpovědná. Jde přitom o motory, které jsou v autech koncernu Volkswagen nejžádanější.
Vedle testování nových motorů, připravovaných pro sériovou výrobu, bude v novém centru možné provádět i náročné dynamické testy, potřebné například pro aktivity týmu Škoda Motosport. Stanice v novém centru je možné využívat i pro testy motorů poháněných alternativními palivy jako je CNG, LPG nebo etanol. V plánu je i stanice pro testy elektromotorů.
Nyní se tak česká automobilka v rámci koncernu podílí na vývoji brzd, převodovek, motorů a komponent. Škoda Auto disponuje čtvrtým největším vývojovým centrem v koncernu Volkswagen.
"Dosud byly testovací stanice umístěny v různých částech výrobního závodu i vývojového centra a mnohé z nich již plně nevyhovovaly," řekl online deníku Aktuálně.cz již v červnu, kdy byl zahájen zkušební provoz centra, vedoucí vývoje podvozků a agregátů automobilky Škoda Martin Hrdlička.
Motory už od roku 1899
Škoda Auto je jedinou automobilkou, která v Česku automobily nejen vyrábí, ale také vyvíjí. Od roku 1991 investovala v zemi více než 280 miliard korun. Všechny vozy vyvíjí v Mladé Boleslavi, tedy jak vozy pro tuzemskou výrobu, tak auta, která sjíždí z linek v zahraničních závodech.
Výroba motorů začala v Mladé Boleslavi v roce 1899. Čtyři roky po založení podniku, který se zpočátku věnoval výrobě jízdních kol, vybavili jeho zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement (L&K) poprvé jízdní kolo pomocným motorem a vznikla takzvaná motocykleta. Pro pohon těchto jednostopých vozidel se tehdy vyráběly jednoválcové motory o výkonu 1,25 nebo 1,75 koňských sil. Dosud vyrobila automobilka zhruba 11,6 milionu motorů.