Od roku 1999, kdy elektronicky přiřaditelný pohon všech kol dostala Octavia Combi první generace, prodala mladoboleslavská automobilka 504 000 aut. "Konkrétně Octavia je už několik let po sobě lídrem evropského trhu s pohonem 4x4 v segmentu kompaktních aut," sdělil v Rakousku při prezentaci současného portfolia modelů Škoda s pohonem všech kol mluvčí Škody Zbyněk Straškraba.
Podstatný nárůst zájmu o pohon všech kol dealeři značky registrují v posledních sedmi letech. Mezi roky 2008-2015 se objem podaných škodovek 4x4 oproti předcházejícímu stavu postupně ztrojnásobil. V loňském roce byl pohon všech kol zabudován již do 67 500 kusů z celkového množství vyrobených škodovek.
Největší oblibě se zejména octavie a superby ve verzi kombi těší v zemích, kde lze výhody této koncepce ocenit v poměrně velké části roku. "Jedná se o Norsko, Finsko, Švýcarsko a Rakousko, ale také o Španělsko a Polsko," vypočítává Straškraba.
V současné době nabízí automobilka Škoda pohon 4x4 také pro vůz Yeti a Superb. Octavia a Superb jsou k dispozici jak s karosérií liftback, tak i kombi. Posledním novým modelem, v němž řidiči mohou využívat přednosti pohonu všech kol, je Octavia RS s dieselovým motorem.
Nejčastěji si zákazníci objednávají pohon 4x4 ve voze Yeti. "Tam je poměr vozů s pohonem všech kol oproti verzi s poháněnou pouze přední nápravou 1:2, superbů 4x4 se vyrábí 20 procent a octavií 4x4 v současné době 13 procent. Zájem však stále roste," dodává mluvčí.
Počet prodaných "čtyřkolek" se výrazně navýší během příštího roku, kdy se začne naplno vyrábět nový velký sportovně-užitkový vůz Škoda. Vyloučen není ani příchod dalších modelů a odvozených verzí s touto koncepcí.
Všechny modely jsou vybaveny pátou generací elektronicky řízenou lamelovou spojkou na zadní nápravě. Řídicí jednotka na základě dat od snímačů neustále vyhodnocuje ideální hnací moment pro přední a zadní nápravu. Pokud vůz brzdí motorem nebo jede s nízkým zatížením motoru, je připojen pohon pouze přední nápravy, čímž se snižuje spotřeba paliva.
"Pokud je celý systém správně nastaven, je naprosto spolehlivý a bezporuchový," tvrdí Jan Štěpánek, který v automobilce pracuje na vývoji podvozků nových vozů. "Jedinou podmínkou je výměna oleje a filtru v zařízení jedenkrát za tři roky," dodává.