Škoda Auto letos nesplní emisní limity, které po automobilkách požaduje Evropská unie. Důvodem je mimo jiné pandemie koronaviru, kvůli které se zpozdilo uvedení ekologických elektromobilů na trh, řekl vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera. Informaci přinesl portál Seznam Zprávy.
"Odhadujeme, že v letošním roce stanovené cíle CO2 nesplníme. V důsledku neočekávaného dopadu pandemie koronaviru došlo ke zpoždění uvedení našich elektromobilů na jednotlivé trhy," řekl Kotera. Evropská rada se podle něj usnesla pro další roky na ještě přísnějších klimatických cílech. "Společnost Škoda Auto je přesvědčena, že další zpřísnění klimatických cílů je ambiciózní, ale splnitelné," uvedl Kotera.
Jak vysoká bude pokuta, kterou bude muset Škoda Auto za překročení limitů platit, prý zatím není jasné. "Vědět to budeme až po Novém roce, kdy se uzavřou prodejní statistiky," řekl pro Aktuálně.cz Tomáš Kotera.
V listopadu šéf automobilky Thomas Schäfer přitom pro Českou televizi uvedl, že i přes zpoždění ve výrobě elektroaut se automobilce podaří limity CO2 dodržet. Automobily musí podle nařízení EU vypouštět v průměru maximálně 95 gramů CO2 na kilometr. Za nesplnění limitu hrozí automobilkám vysoké pokuty.
Škoda Auto nabízí svým zákazníkům například elektrické SUV Enyaq, případně modely Superb a Octavia s plug-in hybridním pohonem. Pro přechod na ekologičtější pohonné jednotky je podle Kotery například potřeba masivní rozšíření nabíjecí infrastruktury, zvýšení podílu využívání obnovitelných zdrojů na výrobu energie a zvýšení cen emisních povolenek přibližně na 100 eur (2600 Kč).
"I nadále budeme optimalizovat efektivitu flotily vozů se spalovacími motory a vyvíjet elektromobily s nižšími emisemi. Uděláme vše, co je v našich silách, abychom náročné cíle CO2, stanovené pro rok 2021, splnili," řekl Kotera.
Výroba osobních aut v Česku do konce listopadu meziročně klesla o 21,2 procenta na 1,054 milionu vozů. Škoda Auto vyrobila ve svých závodech 690.380 automobilů, což představuje pokles o 18,4 procenta, vyplývá z aktuálních údajů Sdružení automobilového průmyslu.