Samočinné měření tlaku v kolech nosí dříví do lesa, ale aspoň odlehčí vaší peněžence

Martin Frei Martin Frei
26. 6. 2020 6:04
Úřední dohled nad úsporností do poslední kapky přináší rozporuplné výsledky. Příkladem je systém měření tlaku v pneumatikách známý pod zkratkou TPMS, v Evropské unii povinný pro auta vyrobená od roku 2014. Původní myšlenkou bylo předejít podhuštěným kolům a uspořit náklady za palivo. V praxi provoz auta zdražil, protože technika je složitá a její údržba náročná.
Foto: VDO Continental

V minulosti byla péče o vozidlo součástí obyčejné lidské odpovědnosti. Motoristé věděli, že podhuštěné pneumatiky nejen podlamují bezpečnost jízdy, ale také méně vydrží. Tlak dobrovolně a pravidelně kontrolovali, na což stačil příruční barometr s životností v řádu desítek let.

Spotřebitelská mentalita moderní doby odsunula pojem odpovědnosti do pozadí a na její místo nastoupily chytré a drahé technologie. A také statistika. Jedna z nich před deseti lety odhalila, že na amerických silnicích má 28 % aut podhuštěnou aspoň jednu pneumatiku. Jak ovšem víme, statistiky svádějí k přehnanému zobecňování a přehnané zobecňování plodí nejambicióznější předpisy.

To platí i v Evropě, a tak se na podzim 2014 v povinné výbavě všech nových automobilů prodávaných v EU ocitl systém TPMS. Známe ho už od konce 90. let převážně z luxusnějších vozů, jejichž majitelům nejspíš nevadila složitost celé věci. Ve ventilku každého kola je tlakové čidlo, digitální převodník a ultrakrátkovlnný vysílač, který informace o tlaku posílá do počítače vozidla. Ten sleduje, zda jsou hodnoty v kolech vyrovnané, a při neadekvátních rozdílech rozsvítí kontrolku na palubní desce.

Ventilek s elektronickým rozhraním
Ventilek s elektronickým rozhraním | Foto: Shutterstock

Stojí za zmínku, že automobilky navrhovaly ke stejnému porovnávání použít nikoli přímou informaci o tlaku, ale nepřímou o rychlosti každého kola. Tu má každý vůz tak jako tak k dispozici kvůli systému prevence smyku (ESP). Podhuštěná pneumatika má menší průměr a tedy vyšší rychlost rotace. Takto lze však ověřit až rozdíly přesahující asi 25 % tlaku a EU stanovila, že auto musí řidiče varovat už při rozdílu 15 %.

Auto s TPMS poznáte tak, že v palubním počítači ukazuje přesné hodnoty tlaku. Starosti přijdou při koupi a přezouvání kol. Čidla je třeba pomocí diagnostického počítače spárovat s řídicí jednotkou ve vozidle. Ta by jinak nevěděla, ve kterém "rohu" je který snímač. Příslušným zařízením je dnes vybavená i většina pneuservisů. Stojí kolem 30 000 Kč a aby si na sebe vydělalo, při každém přezutí musíte za zákonnou jistotu dvě stovky připlatit.

Diagnostikou musí dnes být vybaven každý pneuservis
Diagnostikou musí dnes být vybaven každý pneuservis | Foto: Shutterstock

Hlavní finanční zátěž ale vyplývá z omezené životnosti elektronických členů v kolech. Aby mohl ventilek měřit a vysílat, má v sobě zatavenou knoflíkovou baterii, jaká je třeba v ovladači zamykání. Nejde však vymontovat a vyměnit, koupit musíte celý nový ventilek. Originální díly ve značkových opravnách stojí běžně mezi 1500 a 2000 Kč a po pěti letech bývají na vyhození. Někdy i dříve, protože k hliníkovému pouzdru se chová agresivně posypová sůl. Při dvou sadách kol to tedy znamená až šestnáct tisíc korun navíc.

Zkušenější motoristé si nechávají poslat ventilky z čínských e-shopů za ceny kolem 250 Kč. V pneuservisu je třeba připlatit za naprogramování čidel kolem 150 Kč za kus, ale celkové náklady jsou i tak neporovnatelně nižší. Z dosavadních zkušeností nelze ani říci, jestli mají baterie a elektronika levných výrobků kratší životnost, nebo zda je dvoutisícová cena originálu jen značková přirážka ke stejné kvalitě.

Zobrazení tlaku v kolech na palubním počítači Renaultu laguna
Zobrazení tlaku v kolech na palubním počítači Renaultu laguna | Foto: Shutterstock

Leccos naznačuje, že lidová značka Dacia si netroufá dřít zákazníky z kůže a ventilky prodává za "čínské" ceny. Česky vynalézavý přístup zvolila také Škoda. Přímé měření tlaku nikdy nepoužila, jen splnila literu zákona, že systém s nepřímým měřením nesmí spoléhat pouze na rozdíl otáček kol. Do hodnotícího algoritmu tedy zahrnula i hodnoty příčného zrychlení v zatáčce a prokluzu kol při rozjezdu. Díky tomu jsou uživatelé elektronických ventilků zcela ušetřeni. Na podobný systém přešla u některých modelů také Mazda.

Zůstává samozřejmě otázka, jaký benefit TPMS za vysoké náklady přináší. Odpověď se hledá těžko, protože zlenivělého moderního spotřebitele většinou ani rozsvícení kontrolky nepřiměje k tomu, co dělal jeho dědeček - při každém druhém tankování pneumatiky přeměřit a dohustit. Maximálně zkontroluje, zda gumu o něco nepropíchl, a jede dál utvrzen v přesvědčení, že elektronika dělá zbytečné vlny.

Tomu odpovídají i detailní zjištění americké statistiky citované v úvodu. Z aut, která měla podhuštěná kola, bylo 45 % vybavených systémem TPMS.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Série explozí v Íránu pokračuje. V Teheránu vybuchly lahve s plynem

Rezidenční budovou v íránské metropoli Teheránu v sobotu otřásl výbuch plynu. Jeden člověk utrpěl zranění. Podle tamních hasičů explodovalo několik tlakových nádob s plynem, jež byly uloženy ve sklepě budovy.

V Íránu v posledních týdnech došlo k řadě výbuchů. V úterý zemřeli dva lidé po explozi na jihu metropole, minulý čtvrtek pak vypukl požár v jaderném provozu v íránském Natanzu, které je centrem programu na obohacování uranu v zemi. Úřady následně uvedly, že tam oheň způsobil rozsáhlé škody. Minulý týden rovněž zemřelo 19 lidí po výbuchu v nemocnici na severu Teheránu, který podle místních činitelů rovněž způsobil únik plynu.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Pekhartův gól pomohl Legii Varšava k polskému titulu

Fotbalista Tomáš Pekhart získal s Legií Varšava polský titul. Český útočník vstřelil úvodní branku utkání 5. kola ligové nadstavby, ve kterém Legia doma porazila Cracovii Krakov 2:0 a má jistotu prvního místa. Pekhart se trefil poprvé od 7. června a celkově popáté v ročníku po zimním příchodu ze španělského druholigového Las Palmas.

V zápase, který byl po poločase na několik minut přerušen kvůli výtržnostem fanoušků, měl Pekhart další šanci na skórování těsně před koncem. Jeho střelu však soupeř před brankovou čárou zblokoval.

Varšavský tým má jistotu titulu, který získalo mužstvo z hlavního města po roční odmlce, dvě kola před koncem nadstavby. Ligu vyhrála Legia počtrnácté, čímž se vyrovnala nejúspěšnějším polským celkům Ruchu Chorzów a Górniku Zabrze.

Další zprávy