Stále nepravděpodobnější se zdá, po událostech z končícího týdne, možnost záchrany kdysi slavné švédské automobilky Saab.
Nejprve byl kvůli podezření z praní špinavých peněz zatčen v Londýně ruský podnikatel Vladimír Antonov, který se angažoval při pokusu o záchranu Saabu a byl schopný ihned poskytnout peníze. Teď je rozhodně poslat nebude moci.
Pak se opět ozvali odboráři, kterým firma dluží za mzdy. Hrozí, že pokud nedostanou dlužné částky do příštího týdne, podají na firmu návrh na konkurz.
Dohoda měla být již v polovině listopadu
Automobilka stále nedostala od čínských investorů Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile žádné peníze. Definitivní verze dohody o převzetí přitom měla být hotova do 15. listopadu. Transakci zakázaly čínské úřady, přestože se čínské společnosti Pang Da a Youngman minulý měsíc dohodly na převzetí švédské automobilky za 100 milionů eur (2,6 miliardy Kč). Firmy navíc tehdy uvedly, že jsou připraveny investovat do rozvoje Saabu 660 milionů eur (přes 17 miliard Kč).
Ovšem poté se ukázalo, že Číňané by za své peníze vlastně nic nezískali. Proti převedení Saabu do čínských rukou se razantně postavil koncern General Motors, původní vlastník švédské automobilky. Ten je stále vlastníkem řady licencí, které Saab ve svých automobilech využívá. Pokud by Číňané přesto Saab koupili, neměli by proto vlastně co vyrábět.
Navíc se ukázalo, jak uvedl server Autoweek.cz, že čínská firma Pang Da během šesti měsíců přišla o šest miliard juanů (944 milionů USD).
Žádná auta nevznikla již od dubna
Prý se dokonce měla angažovat v obchodech s kradenými auty a i další své obchodní aktivity, v nichž přicházela o peníze, tajila před investory, když na jaře vstupovala na burzu To jí pak vyneslo 600 milionů dolarů.
Právě Pang Da přitom již v září dala odborářům Saabu naději, když poskytla 45 milionů dolarů na uhrazení dluhů.
Majitelem v podstatě bezcenného Saabu tak nadále zůstává nizozemská společnost Swedish Automobile. Ta koupila Saab loni za 400 milionů dolarů (téměř osm miliard Kč) od americké automobilky General Motors. Transakce tehdy zachránila švédskou značku před postupným ukončením činnosti, o kterém GM rozhodla.
Saab již od dubna nevyrábí. Dluží totiž výrobcům dílů a ti mu zastavili dodávky.