Renault Talisman umí otáčet i zadními koly. Pomáhá to řidiči?

Jan Markovič Jan Markovič
22. 12. 2015 6:46
Charismatický francouzský sedan Talisman je letošní novinkou automobilky Renault. Jde o nástupce modelů Laguna a Latitude zároveň. A právě u menšího z nich se technicky inspiroval. Přichází totiž s natáčením zadní nápravy 4Control. Jak funguje?
Natáčení zadní nápravy se využije při parkování a rovněž při průjezdu zatáčkami.
Natáčení zadní nápravy se využije při parkování a rovněž při průjezdu zatáčkami. | Foto: Renault

Renault bojuje s Talismanem ve střední třídě. To je poměrně těžké kolbiště, kde se musí utkat s takovými rivaly, jako jsou Škoda Superb nebo Volkswagen Passat. I proto se musí pochlubit s prostorností, patřičně bohatou výbavou a také zajímavými technickými řešeními. Jedním z nich je natáčení zadní nápravy, které výrazně zlepšuje chování vozu na silnici.

Talisman zdaleka není prvním vozem, který podobný systém má. Dnes s ním jezdí třeba Audi Q7 či BMW řady 7. Jedním z prvních modelů na světě bylo BMW 850CSi z devadesátých let. Sám Renault má s tímto systémem zkušenosti. Aplikoval ho na top verzi modelu Laguna GT. I tak je ale natáčení zadní nápravy stále málo rozšířeným technickým řešením. Ve střední třídě proto díky němu Talisman vyniká.

Prohlédněte si schéma chování systému za jízdy:

Foto: Renault

Systém 4Control u Talismanu je řešen elektromotorem umístěným nad příčkou zadní nápravy. Ten hýbe táhly, která nastavují úhel natočení podle dané rychlosti. Do zhruba 50 km/h (hranice se mění podle zvoleného jízdního režimu) se zadní kola natáčejí proti směru předních, a to až do úhlu 4,5 stupně. To pomáhá třeba při manévrech v garáži nebo při jízdě po městě. Naopak ve vyšších rychlostech se kola natáčejí stejným směrem jako přední. Úhel je jen 1,9 stupně. Díky tomu je auto stabilnější v zatáčkách.

Jízdní dojmy z auta vybaveného systémem 4Control jsou veskrze pozitivní. Na klikatých cestách to například znamená, že není nutné tak často ručkovat po volantu. Řidič má zprvu neobvyklý pocit, jako by se v zatáčce chtěla záď vydat někam vlastní cestou, na to si lze ale velmi rychle zvyknout. Při rychlejší jízdě přichází nedotáčivost později, její nástup je ovšem rychlejší a hůře se odhaduje. Řízení je oproti verzi bez systému 4Control ostřejší. Na plný rejd mu stačí 2,4 otáčky volantu, zatímco bez něj je to 2,8 otáčky.

Systém 4Control je součástí nejvyšší výbavy Initiale Paris, nebo si za něj lze v případě střední výbavy připlatit. Cena vozu se tím zvýší o 50 tisíc korun. 

Kompletní ceník nové vlajkové lodi Renaultu najdete zde. Porovnání s nejsilnější konkurencí pak zde.

Jak je složený systém 4Control si můžete prohlédnout na videu:

Jak funguje zařízení 4Control na palubě Renaultu Talisman. | Video: Renault
 

Právě se děje

Další zprávy