Mini v roce, kdy slaví 55. narozeniny, uvádí na trh třetí novodobou a celkově čtvrtou generaci svého klíčového vozu.
I když klasický třídveřový hatchback s označením Cooper již zdaleka není jediným modelem značky a například SUV Countryman zaznamenalo opravdu velký úspěch, je tento vůz stále nejdůležitějším a také nejvíce kultovním modelem.
Ještě před tím, než se začne vůz v České republice prodávat, měl redaktor online deníku Aktuálně.cz možnost vyzkoušet si jeho jízdní vlastnosti při evropské premiéře v Římě a okolí.
Mini v porovnání s minulou generací značně narostlo. Například do výšky o 7 milimetrů, do šířky o nezanedbatelných 44 milimetrů a do délky velmi výrazně – téměř o deset centimetrů.
To znamená, že Mini se svojí velikostí 381 centimetrů dostává prakticky na úroveň klasických městských hatchbacků typu Volkswagen Polo, Renault Clio či Opel Corsa. Pro majitele to bude znamenat, že hledání vhodného parkovacího místa ve městě bude opět o něco těžší.
O 28 milimetrů se zvětšil také rozvor, pro zadní cestující tak už nemusí být pobyt v tomto autě nesnesitelným zážitkem. Dokonce i muž s tělesnou výškou 186 centimetrů by zde nějaké ty desítky minut mohl pobývat, aniž by vystupoval s otlačeninami na hlavě a kolenou.
Kufr je také větší, dokonce téměř o čtvrtinu. Ovšem objem 211 litrů stěží postačí dvojici cestující na víkend. Například dva kufry velikosti kabinového zavazadla se stále vedle sebe nevejdou.
Zvolte manuál
Mini ovšem bylo a zůstává "cool". Startuje se červenou páčkou na středovém panelu, uprostřed palubní desky je nadále velký kruh. Uvnitř už ale není rychloměr a otáčkoměr – tyto ukazatele se přestěhovaly tam, kde je řidič očekává, tedy před volant. Na velkém displeji je možno sledovat navigační údaje nebo se zde ukazuje aktuální nastavení režimu vozu (ekologický, běžný a sportovní). V závislosti na zvoleném režimu mění kruh, který displej lemuje, barvu. Od zelené při ekologickém režimu až po červenou při zvoleném sportovním módu.
Mini je prémiový vůz, čemuž odpovídají i použité materiály a zpracování. Na předních sedačkách se sedí skvěle, rozsah nastavení je obrovský. Řidič ocení také parádní výhled šikmo ven. To je díky prakticky kolmým sloupkům čelního skla.
Během několika hodin testování jsme mohli vyzkoušet dvě motorizace. První vůz měl tříválcový dieselový motor 1,5 s manuální šestistupňovou převodovkou. Při změnách rychlostních převodů je sice nutno vynaložit o maličko větší sílu, než je běžné, ovšem řadicí páka se pohybuje po krátkých a přesných drahách, takže se s ní velmi dobře pracuje i v členitém terénu, kdy je vhodné velmi často řadit.
Při odpolední části prezentace jsme přesedli do vozu, který do nádrže tankuje benzin. I zde má motor pod kapotou pouze tři válce a rovněž se jedná o „patnáctistovku“. Má vyšší výkon než dieselový agregát (136 oproti 116 koním) a podstatně lepší zvukový projev. Chraplavý zvuk dieselu je v Cooperu D slyšet hlavně při razantnějším sešlápnutí plynového pedálu. V „benzinovém“ cooperu jsme jezdili ve voze s automatickou převodovkou. Ta neřadí úplně nejbryskněji, proto doporučujeme spíše využívat její manuální režim, případně zvolit klasickou převodovku.
Řízení zůstává poměrně strmé, což sportovněji založení řidiči pochopitelně ocení, podobně jako velmi tvrdě naladěný podvozek. Ten sice přispívá ke znamenité ovladatelnosti na kvalitní zatáčkovité silnici, ale na rozbitých silnicích, které se aktuálně nacházejí na mnohých místech v okolí Říma, dokáže lidem náchylným na bolesti zad cestování pořádně znepříjemnit. Trpí současně i sluchové ústrojí, protože vjetí do většího výmolu doprovází i nepříjemný kovový zvuk ze spodku vozu.
Cena?
V Česku se Mini začne prodávat v polovině března. Nejlevnější verzí bude Mini One s benzinovým tříválcem o objemu 1,2 litru a s výkonem 102 koní. Zákazník za něj zaplatí 447 500 Kč, benzinový Cooper stojí 502 500 korun, dieselový Mini One D se spotřebou 3,4 litru na sto kilometrů je za 492 500 Kč.
Zatím nejvýkonnější nové Mini - Cooper S – stojí v současnosti 605 000 Kč. Pod kapotou má tentokrát přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s výkonem 192 koní.
Základní výbava nového Mini obsahuje šest airbagů, indikátor poklesu tlaku v pneumatikách, šestistupňovou manuální převodovku, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, světla pro denní svícení, manuální klimatizaci, funkci start & stop, rádio a startovací tlačítko motoru.
Ve vyšších výbavách, případně za příplatek bude v novém Mini k mání například nastavitelný podvozek či head up displej tvořený výsuvným plastovým štítkem. Na něm se pak zobrazují údaje z navigace i okamžitá rychlost.