První svezení s novým leonem: Krásný i praktický

Radek Pecák Radek Pecák
3. 12. 2012 5:14
Víceprvková zadní náprava bude pouze u verzí s výkonem nad 150 koní
Foto: Seat

Mezi rodinnými hatchbacky patřila minulá generace Seatu Leon k těm absolutně nejpohlednějším. Určitě stejně to bude platit i o té, která se právě chystá vstoupit na trh.

Jasné to bylo už na pařížském autosalonu, kde měl vůz svoji výstavní premiéru a pozitivní názor jsme nezměnili ani po dvou dnech, které jsme v blízkosti vozu strávili na dvoudenní novinářské prezentaci u španělské Malagy.

Seat Leon zkonstruovali na stejné podvozkové platformě jakou má nejnovější Volkswagen Golf, Audi A3 a koneckonců i zvolna odtajňovaná Škoda Octavia.

Středový panel je natočen směrem k řidiči
Středový panel je natočen směrem k řidiči | Foto: Seat

Už z této informace je proto zřejmé, že i nový leon bude lehčí než předchůdce, současně uvnitř prostornější a logicky také úspornější. K tomu přispívá i mezigenerační snížení čelního odporu vzduchu o deset procent.

I s jednodušší zadní nápravou jezdí dobře 

Také vedení Seatu rozhodlo o nutnosti zlevnit své výrobky, a proto většina leonů s výjimkou těch s úplně nejsilnějšími motory (1,8 TSI a 2,0 TDI v nejsilnějším provedení) dostane lehčí a levnější vlečenou zadní nápravu.

Protože toto technické řešení se uplatní i vozů, které disponují v motoru silou až sto padesáti koní, je logické, že Seat zvolil tvrdší naladění podvozku, než jaké má například pokrevně spřízněný golf.

Během několika stovek kilometrů, které jsme s novým leonem (ve verzích 1,2 TSI 77 kW, 1,4 TSI 103 kW a 1,6 TDI 77 kW) absolvovali na silnicích nejrůznějších kvalit , je možné říci, že jde o krok správným směrem. Vůz má velmi jisté jízdní vlastnosti i při prudších změnách směru. Elektronický stabilizační systém zasahuje řidiči do jeho počínání skutečně až v okamžiku, kdy hrozí ztráta přilnavosti.

Praktické využití auta se také zlepšilo
Praktické využití auta se také zlepšilo | Foto: Radek Pecák

Díky tomu, že hmotnost vozu je poměrně nízká (základní verze jen 1113 kilogramů), mohla by se, na základě našich zkušeností z jízdy ve velmi členitém terénu,  většina řidičů spokojit klidně i se zmíněným motorem 1,2 77 kW).

Malé výhrady lze mít k řazení. Na to, jak se řadící páky pohybuje ve vymezených drahách, se sice dá poměrně rychle zvyknout, známe však hladčeji řadící vozy. Kvůli velmi skloněným sloupkům čelního skla je poněkud zhoršený výhled šikmo ven z vozu a trošku nespokojeni budou s pozicí za volantem ti, kteří jsou zvyklí posouvat si přední sedadlo co nejvíce k přístrojové desce. Jelikož je totiž poměrně masivní středový panel natočen směrem k řidiči, vytlačuje pravé koleno řidiče doleva a ten se tak ocitá mimo osu volantu a pedálů.

Dospělí vzadu netrpí

Většina řidičů si ale díky nastavitelnému volantu v obou osách a výškově nastavitelnému sedadlu svoji pozici dokáže nalézt. Velmi dobrý prostor jsme nalezli na zadních sedačkách. Poměrně dost místa nalezne i člověka s výškou přes 185 centimetrů před svými koleny a ani hlavou nebude vytlačovat důlek do čalounění stropu, jak je v současných vozech velmi často obvyklé.

Kufr se ve srovnání s minulou generací zvětšil a již se na dohled přiblížil hranici 400 litrů. Při  převážení těžkých předmětů bude ale vadit budoucím majitelům  vysoká nakládací hrana.

Tento problém se samozřejmě nebude týkat verze kombi, která se už pilně připravuje. Kromě ní  bude rodinu nových leonů tvořit ještě třídveřová verze a verze FR.

Ta už bude k mání od samého startu prodejů v ČR, k čemuž dojde v únoru příštího roku.  Leon FR má jiný přední i zadní nárazník, sportovnější sedačky a drobné úpravy v interiéru a především snížený a ještě více přitvrzený podvozek.

Přesné české ceny nového leonu se ještě tvoří. Nicméně můžeme prozradit, že základní verze by se měla vejít pod hranici tři sta tisíc korun, a že zájemce o přední světlomety, které jsou kompletně složené z LED diod (Leon je má jako první vůz v segmentu), si připlatí 30 000 korun. 

 

Právě se děje

Další zprávy