Prodloužené Auto roku 2016 je stvořené pro cesty na víkendy a dovolenou. První test Opelu Astra ST

Radek Pecák Radek Pecák
19. 3. 2016 7:54
Nová generace rodinného vozu Opel Astra získala před dvěma týdny titul Evropského auta roku. Ještě před oficiálním zahájením prodejů karosářské verze kombi jsme tento vůz měli možnost otestovat na mezinárodní novinářské prezentaci v Portugalsku.
Foto: Opel

Slušně velký a dokonale skladný kufr, interiér v němž i velmi dlouhou cestu velmi dobře přežijí čtyři nadprůměrně velcí dospělí lidé a úsporný motor.

To jsou vlastnosti, které novou generaci Opelu Astra ST, což je kombi verze aktuálně panujícího Evropského auta roku, předurčují k roli ideálního dopravního prostředku na aktivně trávené víkendy, případně rodinnou dovolenou.

Redaktor online deníku Aktuálně.cz k takovému zjištění dospěl během dvoudenního testování tohoto vozu na silnicích v Portugalsku, kde se konala mezinárodní novinářská prezentace.

Opel má s výrobou kombíků bohaté zkušenosti. Vždyť tuto karosérii nabízel u modelu Kadett, což byl faktický předchůdce Astry, již roku 1963. A od té doby nikdy nepřestal, i když v roce 2010 se původní označení Caravan přeměnilo na Sports Tourer. Celkem má Opel na kontě v řadách Kadett a Astra 5,4 milionů kombíků.

Takto vypadal kombík od Opelu před 53 lety. Na bocích měl jen jeden pár dveří.
Takto vypadal kombík od Opelu před 53 lety. Na bocích měl jen jeden pár dveří. | Foto: Opel

Zatímco třídveřové verze, případně sedany u poslední generaci označené písmenem K v nabídce nejsou, kombíky zůstávají nadále a jsou velmi žádané. V Evropě má zhruba každá třetí prodaná Astra tento typ karosérie, na řadě trhů, včetně toho našeho je podíl téměř poloviční.

V souladu se současným trendem, kdy se již vozy tolik nezvětšují tak, jak dříve, je i nová Astra ST jen o čtyři milimetry delší než její předchůdkyně. Konkrétně nyní měří 4702 milimetrů. Sice je širší, zato však nižší a má i kratší rozvor. V této souvislosti je docela zajímavá informace o zvětšení všech důležitých vnitřních rozměrů.

Například kufr narostl z 500 na 540 litrů, zvětšila se výška nad hlavami cestujících a rovněž prostor pro jejich nohy. Redaktor vysoký 186 centimetrů si vyzkoušel, že za přední sedačku nastavenou do polohy, ve které obvykle řídí, se bez nejmenších problémů usadí další, stejně vzrostlý jedinec. A ještě mu nad temenem zbude 11 a před koleny 8 centimetrů volného prostoru.

Kufr má naprosto pravidelné tvary a opěradla sedaček lze složit téměř do roviny.
Kufr má naprosto pravidelné tvary a opěradla sedaček lze složit téměř do roviny. | Foto: Opel

Design vozu není nijak překvapivý. Boční linie je kompromisem mezi sportovním a užitným tvarem, dojem sportovnosti vyvolává především zajímavá chromovaná lišta přecházející z horní strany bočních okének k dolnímu okraji zadního okna.

Kufr není sice tak objemný, jaký nabízí například konkurenční Škoda Octavia, boduje zase ale téměř čtvercovým půdorysem. Naměřili jsme délku rovný metr, šířku 106 centimetrů a pod roletku můžete naložit předměty vysoké 45 centimetrů. Zajímalo nás také, jak dlouhá je v reálném světě délka ložné plochy. Poté, co jsme sedačku řidiče posunuli co možná nejvíce vzad, jsme naměřili slušných 166 centimetrů. Jelikož takto by ale na pedály většina jedinců vůbec nedosáhla, je skutečná využitelná délka kolem 180 centimetrů.

Podrobnější informace o rozměrech vozu a další informace o nové Astře Sports Tourer naleznete zde.  

Elegantní způsob otevírání víka kufru přebírá Opel od aut z vyššího segmentu.
Elegantní způsob otevírání víka kufru přebírá Opel od aut z vyššího segmentu. | Foto: Opel


Za příplatek Opel nabízí v této velikostní a cenové třídě ojedinělou možnost děleného sklápění zadního opěradla v poměru 40:20:40, což určitě ocení například ti, kteří cestují na jednodenní lyžování s manželkou a dvěma dětmi.

Občas se může hodit také funkce otevírání víka kufru pomocí kopnutí nohy pod zadní nárazník. V případě, že máte při příchodu k vozu obě ruce plné, nemusíte zavazadla stavět na zem a hledat klíček v kapse. Stejným způsobem (tedy, když odcházíte od zaparkovaného vozu s nákladem a opět nemáte žádnou volnou ruku) lze kufr zase zavřít.

Během testů jsme důkladně prověřili i další dvě novinky, které Opel dal nové kombi verzi Astry do vínku. Tou první je nová generace sedaček opatřených atestem zdravotní nezávadnosti od německých ortopedů. Nyní nabízejí funkce masáže, odvětrávání a vyhřívání, navíc je možné si elektricky nastavit bočnice a to vše uložit do paměti. Lidé s delšími končetinami si navíc mohou vyklopit speciální díl v přední části a prodloužit si tak opěrnou plochu pro stehna.

Sedačky neublíží páteři a navíc mají spoustu funkcí.
Sedačky neublíží páteři a navíc mají spoustu funkcí. | Foto: Opel

Ještě zásadnější novinkou je nová generace turbodieselového motoru s objemem 1,6 litru. V testovaných automobilech byl k dispozici v nejvyšší specifikaci, která má díky dvojnásobnému přeplňování výkon 118 kW (160 koňských sil). Opel udává, že spotřeba v kombinovaném režimu má činit 4,1 litru. My jsme se v reálném světě portugalského venkova k tak skvělým číslům nedostali, ale zklamáni jsme nebyli.

Na dálnici jsme z palubního počítače odečetli údaj 5,8 litru, na okreskách vedoucích po kopcích rozkládajících se podél "vínodárné" řeky Douro, činila spotřeba dokonce jen 5,2 litru. Motor je přitom k charakteru tohoto vozu jako stvořený. Po jeho zahřátí se do prostoru pro cestující nepřenášejí žádné nepříjemné vibrace, také odhlučnění je na špičkové úrovni. 

Akcelerovat z nuly na stovku je díky tomuto agregátu možno během 8,9 sekundy a lze dosáhnout maximální rychlosti 218 kilometrů v hodině.

Testovaný Opel Astra ST - dynamika

Nejdynamičtějším rodinným kombíkem s výkonným turbodieselovým motorem a pohonem přední nápravy je v současné době Seat Leon ST 2.0 TDI/135 kW, který z nuly na 100 km/hod zrychlí během 7,8 sekundy.

Opel Astra ST 1,6 CDTi BiTurbo má tento parametr vyjádřený hodnotu 8,9 sekundy a jde o nejdynamičtější šestnáctistovku na trhu.

Nejlínějším kombíkem nižší střední třídy s naftovým motorem je Dacia Logan MCV 1.5 dCi/55 kW , které zrychlení z místa na stovku trvá 14,6 sekund.

Zdroj: Radek Pecák

Jízdní vlastnosti jsou nastavené tak, aby především vyhověly při dlouhých přesunech. Tudíž auto překonává nerovnosti s téměř francouzskou elegancí, v zatáčkách ale působí až překvapivě čile a obratně. Nepochybně k tomu přispívá citelná hmotnostní redukce v porovnání s minulou generací. Opel udává, že některé srovnatelně vybavené a podobnými motory vybavené verze "zhubly" až o 190 kilogramů.

Auto se začne v České republice prodávat ve čtyřech stupních výbav. Výkonové rozpětí motorů sahá od 70 kW (95 koní) po 147 kW (200 koňských sil). Základním agregátem spalujícím benzin je čtyřválec 1,4, následuje litrový přeplňovaný tříválec a na vrcholu nabídky zážehových pohonných jednotek stojí motor 1,6 turbo. Ten má právě zmíněný výkon 200 koní. Dieselová šestnáctistovka se nabízí ve čtyřech výkonových verzích. O té vrcholné již byla řeč. Vybírat je dále možno z verzí s výkony 95, 110 a 136 koní).

Základní stupeň výbavy obsahuje čelní, boční a hlavové airbagy, signalizaci nezapnutých bezpečnostních pásů, světla pro denní svícení z LED diod, manuální klimatizaci, rádio, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, střešní ližiny a patnáctipalcová ocelová kola.

Ceny kombíku, který oficiálně vstoupí na český trh v dubnu, jsou odvozeny od modelu hatchback s tím, že cenovka je vždy navýšena o částku 25 000 Kč. Nejlevnější verzi Opelu Astra ST bude pohánět motor 1,4 (100 koní). Auto se prodává od 344 900 Kč. 

 

Právě se děje

Další zprávy