Situace v Česku
V České republice zatím prodeje automobilů do zásuvky netvoří ani zdaleka tak velkou flotilu jako v jiných i evropských státech. Podle statistik Svazu dovozců automobilů se loni na českém trhu prodalo 618 osobních elektromobilů, dalších 85 elektroaut spadá na Teslu, která ale v oficiálních statistikách figuruje v kolonce "nezařazeno". Nových osobních plug-in hybridů se loni prodalo 243 kusů. Pohled do statistik lehkých užitkových vozů prozradí, že si nového majitele našlo 22 elektrododávek.
Celkově má být dle odhadů na českých silnicích v roce 2025 40 až 50 tisíc elektrických aut. Zájem o ně by měl výrazně oživit vstup Škody do tohoto segmentu - letos se chystá elektrické Citigo, v příštím roce přijede elektrické SUV, sériová verze ženevského konceptu Vision iV. K tomu je potřeba ještě připočítat plug-in hybridní Superb, který se rovněž ukáže ještě v letošním roce, a plug-in hybridní Octavii, která přijede v příštím roce.
I navzdory vstupu škodovky do tohoto segmentu ale nemusí prodeje elektrických a plug-in hybridních aut vzrůst raketově. Problémem je totiž chybějící infrastruktura a také cena těchto vozů. "Pokud vláda nezasáhne, v roce 2030 nám bude chybět až 20 tisíc dobíjecích stanic," upozornil na nedávném setkání vlády s představiteli automobilového průmyslu Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Ceny elektrických aut, by po vzoru některých dalších zemí mohly snížit pobídky státu. "Pro fyzické osoby dotace na elektromobily nezavedeme," nechal se na stejné akci slyšet předseda vlády Andrej Babiš z hnutí ANO. Více si o této problematice i setkání vlády a automobilového průmyslu v Mladé Boleslavi přečtěte tady.