Ze studie vyplývá, že 41 procent zákazníků se setkalo s minimálně jedním problémem se zakoupeným ojetým vozidlem do roka po nákupu. Většina problémů se však projevila hned do měsíce po nákupu. Studie se zaměřovala především na takzvané stáčení najetých kilometrů, ale i na problémy technického charakteru.
Výskyt problému byl dokonce u 60 % zákazníků z nově přistoupivších států EU, oproti 37 % zákazníků z původních členských států unie. Alarmující je zejména skutečnost, že pouze u 27 procent zákazníků byla následná reklamace problému vyřešena v rámci záruky.
Průměrná škoda na jednom vozidle byla 518 eur a celková výše škody na sledovaném vzorku byla vyčíslena mezi 1,9 až 4,1 miliardy eur, přičemž větší část připadla na zákazníky ve státech východní a jižní Evropy. „Dokládá to naše zkušenosti, které říkáme zákazníkům v ČR. Podobné problémy s ojetinami ale řeší v celé Evropě, nekalé praktiky při jejich prodeji nejsou rozhodně ryze českým specifikem,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
54 procent zákazníků si koupilo svůj poslední ojetý vůz od nezávislého prodejce (autobazaru), 42 procent od autorizovaného prodejce a jen 4 procenta v aukci. Jen 21 procent prodejců aktivně poskytlo při mystery shoppingu (najatí herci předstírají, že si chtějí koupit automobil) údaje o předchozím vývoji stavů tachometru a dalších 42 procent tyto údaje poskytlo až po vyžádání. Nekalé obchodní praktiky byly zjištěny u 25 procent prodejců, v případě států bývalé východní Evropy dokonce u 44 procent.
Studie Evropské komise byla provedena prostřednictvím 25 tisíc online rozhovorů se zákazníky, kteří si koupili v posledních třech letech ojetý automobil, dále pomocí 63 hloubkových pohovorů s prodejci ojetých vozidel. Její součástí bylo i 1200 mystery shoppingů provedených u prodejců ojetin.
„Závěrem studie zdůrazňuje potřebu lepšího prosazování existující legislativy členských států EU. Prodejci by měli díky tomu poskytovat transparentní a důvěryhodné informace zákazníkům a nezamlčovat důležité aspekty ve vztahu k charakteristice ojetých vozidel. Studie také doporučuje osvětové kampaně pro spotřebitele ohledně záruk, větší poskytování informací o prodávaných vozidlech prodejci a využívání měření preventující stáčení,“ shrnul doporučení Martin Pajer.