Japonská automobilka ukončila výrobu sportovního modelu RX-8, využívajícího pohonnou jednotku s rotačními písty, neboli Wankelův motor. Další výroba tohoto typu motorů je u Mazdy nejistá.
Je ale možné, že Mazda chce vyřešit problémy, které se objevovaly u motorů série Renesis. Mezi ně patřila zejména velká spotřeba paliva a vysoká úroveň emisí. Hovoří se stále ještě o modelu 16X, který by se mohl začít vyrábět v poměrně krátké době.
Mazda má dlouhou historii výroby a využívání motorů Wankel, sahající až do roku 1967. Tehdy poprvé použila dvojitý motor Wankel v sériově vyráběném voze Cosmo Sport. Mazda počátkem 70. let chtěla zcela opustit klasické pohonné jednotky a v roce 1973 vyrobila 239 871 motorů. V roce 1991 se vůz Mazda 787B stal prvním japonským vozem a současně prvním automobilem poháněným motorem s rotačními písty, který zvítězil v závodě 24 hodin Le Mans.
Motor podle vynálezu Felixe Wankela začala jako první vyrábět v roce 1961 automobilka NSU. Mazda od roku 1967 vyrobila asi dva miliony vozů poháněných tímto typem motoru, kterému se koncem 60. let předpovídala velká budoucnost pro jeho malé rozměry a nízkou hmotnost.