Peugeot vyrazí na Pikes Peak

Tomáš Rybecký
30. 4. 2013 23:25
Devítinásobný mistr světa Sébastien Loeb se zúčastní legendárného závodu Pikes Peak
Foto: Peugeot

Pouhých 875 kg a stejný počet koní pod kapotou - už to naznačuje, že se nejedná jen o lehce upravený vůz Peugeot 208. Verze T16 Pikes Peak navíc dostala i pohon všech kol.

Nejúspěšnější jezdec rallye posledních deset let Sébastien Loeb se s tímto vozem zúčastní extrémního závodu Pikes Peak, který se uskuteční 30. června v nejsledovanější kategorii Unlimited.

Šéf projektu 208 T16 Pikes Peak v divizi Peugeot Sport Jean-Christophe říká: "Tady můžete opravdu popustit uzdu fantazii. Navrhování tohoto auta bylo nesmírně obohacující zkušenost."

Jedna koňská síla na jeden kilogram

Závratná výška hory Pikes Peak v Coloradu představuje i výjimečnou technickou výzvu, a to zajištění potřebného množství kyslíku pro motory. V případě normálního atmosférického motoru se musí počítat se ztrátou jednoho procenta výkonu na každých 100 metrů nadmořské výšky. Toto je zásadní údaj, který je třeba vzít v úvahu v případě závodu, který začíná v nadmořské výšce 2865 metrů a končí v 4301 metrech.

Už na startovní čáře některé motory ztrácí téměř 30 % svého výkonu. Výkonný motor je proto nezbytný, takže V6 s dvojitým turbodmychadlem disponující výkonem 875 k není žádný výstřelek. Motor je kvůli rozložení hmotnosti uložen vzadu uprostřed stejně, jako u vozů rallye legendární skupiny B v 80. letech (nejúspěšnějším z nich byl Peugeot 205 T16) či u prototypů pro vytrvalostní závody.

208 T16 Pikes Peak také vykazuje jasný příbuzenský vztah se závodním prototypem 908 HDi, který zvítězil v závodě 24 hodin Le Mans. Od loňského roku je totiž dosud převážně prašná trať závodu na Pikes Peak zcela vyasfaltovaná, takže Peugeot Sport prakticky převzal základ prototypu z Le Mans, zejména podvozek a brzdy.

 

Právě se děje

Další zprávy