Peugeot myslel na chlapy. Ze sportovních modelů GTI nebudete chtít vystoupit, v testu nadchly

Radek Pecák Radek Pecák
14. 11. 2015 13:31
Sportovní verze GTI pro hatchbacky řady 208 i 308 není těžké si zamilovat. Oba vozy jsme mohli dva dny testovat na francouzských silnicích, kde obstály velice dobře.
Rychlost vozu doslova bere dech.
Rychlost vozu doslova bere dech. | Foto: Radek Pecák

Peugeot ne vždy ctil pravidlo označovat sportovní varianty svých silničních vozů zkratkou GTI. Od dob Peugeotu 205 GTI jsou ale právě tato tři písmena v kategorii ostrých hatchbacků vnímána jako symbol rychlosti. Do dnešních dnů se již těchto "chlapských verzí" Peugeotu vyrobilo přes osm set tisíc. A přibudou další, protože další z řady sportovních peugeotů se velmi povedly.

Redaktor online deníku Aktuálně.cz měl možnost dva dny testovat na francouzských silnicích dvě aktuální novinky značky se lvem ve znaku. Jak jsme si ověřili, v případě rodinného hatchbacku 308 GTI by Peugeot Sport a rovněž u verze 208 GTI by Peugeot Sport, vyvinuté k poctě třicátého výročí vozu 205 GTI, konstruktéři udělali opravdu dobrou práci.

308 GTI: 270 koní, které pobaví

Větší z obou vozů má parametry, které už samy o sobě budí úctu. Silnější ze dvou nabízených verzí - právě za její volant jsme usedali - má pod kapotou přeplňovaný benzinový čtyřválec 1,6 THP, který je naladěn na 270 koní. 

Maximální rychlost činí obligátních 250 kilometrů v hodině, z nuly na stovku zrychlí za 5,9 sekundy. Papírová spotřeba v kombinovaném režimu dosahuje rovných šest litrů. Auto se již začíná prodávat v České republice a jeho cenovka udává 799 500 korun.

Brzdy jsou k neutahání.
Brzdy jsou k neutahání. | Foto: Radek Pecák

Vnější design není nijak nápadný. Příď na potenciál auta prakticky vůbec neupozorňuje. Pouze na blatnících pod zpětnými zrcátky jsou červeně podkreslená písmena GTI.  Vzadu už je markantů více. Kromě dalšího nápisu GTI také dvě mohutné koncovky výfuku po stranách vozu a černě lakovaný difuzor.

Tato nejrychlejší verze bude k mání pouze ve speciálním černém a červeném odstínu.

V interiéru přední cestující usedají do skořepinových sedaček vyvinutých divizí Peugeot Sport. Jejich bočnice nejsou zbytečně tvrdé, takže vyhoví různě rozložitým postavám. Volant je malý a dole zploštělý. Na přístrojové ukazatele řidič hledí, jako v sériovém voze 308 nad horní částí volantu. Chvilku jsme si museli zvykat na stupnici otáčkoměru, která má nulu zcela vpravo, a ručička se tedy pohybuje opačným směrem než obvykle.

Interiér v Peugeotu 308 GTI působí velmi moderně.
Interiér v Peugeotu 308 GTI působí velmi moderně. | Foto: Peugeot

U řadicí páky, která je zhotovena z masivního kovu (v zimě bude nejspíše dost studit) jsme nalezli tlačítko s nápisem Sport. Po jeho stisknutí se přístroje podbarví do červena, v palubním počítači je pak možné sledovat údaje o výkonu, přeplňování, příčném i podélném zrychlení a rovněž se změní nastavení akceleračního pedálu. Vůz má pak rychlejší reakci na plyn. Každé jeho sešlápnutí navíc řidič díky zesílení zvuku více vnímá.

Jízdní vlastnosti jsou vynikajícím kompromisem mezi každodenní použitelností a sportovností. Vyzkoušeli jsme si, že podvozek zvládá příjemně plavně a bez nepříjemného zvukového doprovodu městské i mimoměstské silniční nástrahy. Ani delší jízda po dálnici - absolvovali jsme na nich s tímto vozem přibližně 150 kilometrů - není unavující.

Spotřeba takto výkonného vozu byla při dálniční rychlosti 130 kilometrů v hodině a se zařazeným šestým rychlostním stupněm velmi slušných 7,2 litru na sto kilometrů. Snad jen řízení bylo za této situace kolem středové polohy až příliš agilní. 

To jsme ale naopak ocenili při příjezdu na okresní silnice vinoucí se po nádherném pobřeží Normandie. Ani tam nepůsobilo auto jezdící na nízkoprofilových devatenáctipalcových pneumatikách příliš "tvrdým dojmem", navíc ale prakticky okamžitě zaujalo jakousi vrozenou hravostí. Ta je dána jednak nastavením podvozku, který byl o jedenáct centimetrů snížen, má jinak tuhé pružiny a jiné nastavení tlumičů a řadu změněných dílů, ale především přítomností samosvorného diferenciálu. Díky němu lze na výjezdu ze zatáčky naplno sešlápnout plynový pedál o dost dříve než ve vozech bez tohoto zařízení a řidič tak může pocítit skutečně brutální sílu motoru. Korigovat stopu lze i ubráním plynu.

S autem jsme několikrát projeli zajímavé členité silničky položené místy téměř na hraně mořských útesů, díky čemuž jsme pořádně vyzkoušeli i brzdy. Jejich účinnost je obdobně působivá jako u motoru. Navíc jsme získali pocit, že by si bez problémů nechaly líbit ještě podstatně delší namáhání, než jaké podstoupily tentokrát.

Porovnání s konkurenty, kterými jsou například Seat Leon Cupra a Ford Focus ST, přinášíme zde.  

208 GTI: Nebudete chtít vystoupit

Další stovky kilometrů jsme ve Francii ujeli s modelem 208 GTI by Peugeot Sport. Tento vůz nás rovněž nadchl. Jednak díky svému neotřelému vzhledu v kombinaci matně černé přední části s lesklou červenou zádí, ale hlavně díky celkovému projevu. Přestože je už současný "obyčejný" Peugeot 208 GTI podařené dílko, verze stvořená k výročí 205 GTI je ještě o řád lepší.

Auto je i ve vysokých rychlostech velmi stabilní.
Auto je i ve vysokých rychlostech velmi stabilní. | Foto: Peugeot

Na ikonický vůz odkazuje červená linka vetkaná do bezpečnostních pásů, stejný motiv je pak použit i na madlech dveří nebo kolem přístrojového štítu. Koberečky na podlaze jsou dokonce kompletně červené. Také zde jsou sportovní sedačky z dílen Peugeotu Sport. Jsou krásné i skvěle funkční, jen opěrka hlavy by mohla být protažena výše.

Při dálniční jízdě je auto trošku hlučnější, ale tato verze skutečně není určena pro cestování na dovolenou. Je stvořena především pro bezbřehou zábavu na těch nejlepších silnicích světa. Proto je zde mimo jiné i klasická páka ruční brzdy, podvozek byl (oproti standardnímu 208 GTI) o další centimetr snížen, rozchod kol se zvětšil vpředu o 22 a vzadu o 16 milimetrů a výkon motoru narostl z obligátních 200 na 208 koňských sil.

V interiéru je mnoho červených linek a dokonce i celočervený koberec.
V interiéru je mnoho červených linek a dokonce i celočervený koberec. | Foto: Peugeot

Stejně jako u většího sourozence 308 GTI je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou. Podvozek je přitvrzen, ale ne natolik, aby auto po silnici při pomalejší jízdě neklidně poskytovalo. Pravý charakter se ovšem projeví při sportovním ježdění. Auto v rukou zkušených řidičů poslouchá jako dobře vycvičený lovecký pes a nechce se z něho vystoupit. Je škoda, že zatím v České republice k dispozici není.

Tip: Neplatíte zbytečně moc? Najdeme vám lepší povinné ručení! >>

 

Právě se děje

Další zprávy