Martin Přibyl
17. 4. 2019 6:02
Analytické společnosti počítají, jaké dopady bude mít zavedení evropských limitů CO2 na automobilky. Neradostná budoucnost může znamenat pokuty ve výši pětiny zisku, a to paradoxně i ve chvíli, kdy budete mít nižší emise než konkurence. Podívejte se do přehledu.
10. Volkswagen
Průměrné emise CO2 v roce 2018: 121,2 g/km (+ 0,2 g/km v porovnání s 2017)
Odhadované flotilové emise CO2 v roce 2021: 101,5 g/km
Limit emisí pro rok 2021: 97,7 g/km
Odhadovaná výše pokuty: 1,4 miliardy eur
Odhadovaná výše pokuty k zisku: 10 %
Co do absolutních čísel hrozí v roce 2021 nejvyšší pokuty koncernu Volkswagen, pod jehož křídla patří i česká Škoda. Na rozdíl od luxusních německých značek má VW limit poměrně přísný: to i kvůli tomu, že prodává malá a lehká auta jako VW Polo, Škoda Fabia nebo Seat Ibiza. Kvůli vysokému objemu prodaných aut pak pokuta dosahuje závratných 1,4 miliardy eur. PA Consulting navíc odhaduje, že v roce 2021 budou vozy do zásuvky tvořit v případě VW jen osm procent.
Právě s ohledem na emisní limit a jeho vztah k hmotnosti je pro VW důležité ukončení výroby spalovacích variant malých modelů, jako je Škoda Citigo. S ohledem na nemožnost elektrifikace by to mohl mít nahnuté i VW Sharan nebo Škoda Fabia. Značka Volkswagen již dříve mluvila o postupném ukončování výroby aut, která nejsou postavena na modulární platformě MQB a neumožňují tak elektrifikaci. Podle PA VW začal s elektrifikací své nabídky příliš pozdě.