S příchodem jara rozkvetl domácí trh s automobilovými ojetinami. Počet inzerovaných vozů se už přiblížil 100 tisícům. Jejich cena ovšem roste. Informoval o tom autobazar AAA Auto, který trh s ojetými automobily sleduje a výsledky zveřejňuje.
Ačkoliv je výběr ojetých aut větší, zájemci se musí připravit na to, že za ně zaplatí víc. Zatímco ještě v únoru byla průměrná cena inzerovaného vozu 174 609 tisíc korun, v březnu to už bylo 207 512 Kč. To je nárůst o téměř 33 tisíc korun.
Nejžádanější ojetiny v březnu 2016
1. Škoda Octavia
2. Škoda Fabia
3. Volkswagen Passat
4. Volkswagen Golf
5. Ford Focus
6. Škoda Superb
7. Ford Mondeo
8. BMW 3
9. Opel Astra
10. Renault Megane
Zdroj: AAA Auto
Statistiky napovídají, že by to pro Čechy mohl být problém. Nejčastěji totiž hledají ojeté auto do 200 tisíc korun. Podíl takových vozů podle společnosti Cebia, která zpracovává statistiky za čtvrtletí, činil od ledna do konce března 69 procent.
Podle Cebie navíc stoupá počet vozů dovážených do České republiky ze zahraničí. Za první čtvrtletí stoupl o osm procent oproti předchozímu. Polovina dovážených aut je starší než deset let. U takových aut navíc výrazně stoupá riziko stočených kilometrů. Odhaduje se, že jde také zhruba o polovinu.
„Příčinu pokračujícího růstu dovozu ojetin ze zahraničí vidíme především ve snaze zákazníků vyhnout se českým stočeným vozům. Neuvědomují si však, že problém stáčení existuje všude a není českým specifikem. Naopak převoz vozidla přes hranice je pro podvodníky dobrou příležitostí řadu věcí na autě ‘vylepšit´, protože zjistit historii auta v zahraničí je daleko obtížnější. Podle všech našich analýz jsou dovážené ojetiny v mnoha ohledech rizikovější než vozy českého původu,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Varuje také před mylnou představou, že dovážené vozy jsou na tom všeobecně lépe než ty České. "Řada zákazníků se domnívá, že nabídka ojetých vozů v zahraničí je lepší, že jsou v lepším stavu, lépe udržované a lépe vybavené. To může být pravda, ale faktem je, že do Česka se hromadně dovážejí vozy, které v západní Evropě sloužily ve firemních flotilách, a jejich reálný stav tachometru bývá velmi vysoký a tomu odpovídá i jejich opotřebení,“ uzavírá Pajer.
Víte, jak si správně vybrat ojeté auto? Hlaďte ho. Více zde.