Až dosud měly Octavie RS, které sjíždějí z pásů mladoboleslavské továrny Škoda, výkon 200 koní a jejich maximální rychlost jen lehce přesáhla 240 km/hod. Teď ve Velké Británii chystají projekt, díky němuž bude tento vůz schopen vyvinout rychlost výrazně nad 300 km/hod, čehož jsou obvykle schopné jen supersportovní automobily.
Britský dovozce škodovek se chce s vozem zúčastnit Týdne rekordů na americkém solném jezeře Bonneville (ano, právě tam, kde už padl i absolutní automobilový rychlostní rekord 1001 km/hod) a pokořit tam hranici 200 mil v hodině, tedy 320 km/hod.
Celé to dělá na oslavu desátého výročí prodeje verzí RS na britském trhu. Za tu dobu si obyvatelé britských ostrovů koupili již více než 12 tisícovek Octavií a Fabií RS. Ty se zde ovšem kvůli tomu, že označení RS má zaregistrována jiná značka, prodávají pod označením vRS.
Kupodivu pod kapotou auta zůstane původní motor 2.0 TSI s přímým vstřikováním paliva. Jen dostane opravdu hodně velké turbodmychadlo, které společně s dalšími vychytávkami zajistí výkon 550-600 koní. To je dvojnásobek toho, co mají k dispozici piloti speciálů WRC pro rally. Nejvyšší točivý moment dosáhne při 6000-7700 otáčkách 450 Nm. Přeprogramování řídicí jednotky si vzala na starost firma Revo Technik, která s tím má bohaté zkušenosti. Na trubkovém rámu bude umístěn mezichladič stlačeného vzduchu.
Pojede na metanol
Palivem také samozřejmě nebude klasický Natural, nýbrž vysokooktanová směs metanolu a vody.
Bude také nutné udělat řadu aerodynamických úprav. Například světlá výška se z původních třinácti centimetrů dostane na pouhých pět.
Aby vozidlo mohlo na akci startovat, musí být navíc vybaveno bezpečnostním rámem, hasicími přístroji a brzdicím padákem. Místo skla jsou pak v bočních oknech pletiva.
Solná pláň na dně vyschlého jezera Bonneville leží asi 140 km západně od metropole mormonského státu Utah Salt Lake City. Byla zde vytvořena i řada absolutních světových rychlostních rekordů.
Rekordní jízda se odehraje na dráze dlouhé 14,5 km. Na ní je vytyčen měřený úsek dlouhý 1 míli (1,6 km). Rekord nestačí udělat jen jednou. Auto musí zvládnout totéž i při jízdě opačným směrem a navíc během 60 minut.