Mladá Boleslav - Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto má za sebou rekordní rok. Nejenže poprvé v historii prodala ve světě přes milion škodovek, ale čistý zisk v roce 2014 vyrostl takřka o polovinu na 18,4 miliardy korun (665 milionů eur). Překonal tak dosud rekordní zisk z roku 2011 ve výši 16,1 miliardy korun.
Na výroční tiskové konferenci to oznámil předseda představenstva společnosti Winfried Vahland. S výsledky firmy je tak logicky spokojen. "Překročením hranice jednoho milionu prodaných vozů za jeden rok jsme se s naší moderní modelovou paletou na světovém trhu trvale etablovali mezi velkými výrobci automobilů," řekl Vahland.
Největším odbytištěm je Čína
Prodeje vozů loni vzrostly o 12,7 procenta na 1 037 200 vozů z předloňských 920 800. Podíl značky na světovém trhu s novými osobními vozy vzrostl z 1,3 na 1,4 procenta.
Odborníci vidí za úspěchem především model Octavia. Ten byl loni uveden do prodeje na všech trzích včetně Číny, která je největším odbytištěm automobilů s okřídleným šípem na kapotě. Octavia je nadále nejprodávanějším vozem Škody, na celkových prodejích se podílí ze zhruba 40 procent.
Celkové tržby Škody loni vzrostly o 13,9 procenta na 11,8 miliardy eur, což je 321 miliard korun. Provozní zisk se zvýšil o 56,5 procenta na 817 milionů eur. Zisk před zdaněním dosáhl na 775 milionů eur, výsledek po zdanění pak 665 milionů eur.
Počet zaměstnanců se ke konci minulého roku oproti stavu v roce 2013 zvýšil jen mírně - o půl procenta na 25 889 lidí. V příštích třech letech však hodlá přijmout dalších až 2300 nových zaměstnanců. "Už jsme začali a hlavní nábor se uskuteční v průběhu příštích tří let hlavně v souvislosti s novými produkty v závodě Kvasiny," informoval na dotaz Aktuálně.cz člen představenstva Bohdan Wojnar.
Škoda vloni investovala téměř 700 milionů eur. Veškeré investice přitom financovala z běžné provozní činnosti, informoval člen představenstva Škoda Auto Winfried Krause.
Škoda dál míří na rekordy
Letos chce Škoda Auto s obměněnou modelovou řadou dál růst. "Věřím, že nového rekordu dosáhneme i přes to, že v Rusku, na Ukrajině a dalších postsovětských zemích, například v Kazachstánu, zaznamenáme zřejmě meziroční pokles," řekl na začátku března šéf firmy Winfried Vahland v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz.
Podpořit poptávku po jejích vozech mají nové modely. Po již představeném modelu Superb v karosářské variantě limuzína se na konci léta začne prodávat i Superb kombi, prakticky dokončen je již vývoj nové generace vozu Roomster.
V dalších letech chce Škoda modernizovat a rozšířit nabídku vozů kategorie SUV. V roce 2018 plánuje na celém světě prodávat minimálně půldruhého milionu různých vozů.