Nissan připravuje SUV bez emisí

Tomáš Rybecký
27. 9. 2012 9:47
Nissan TeRRA přináší nové technologie pro využití obnovitelných zdrojů energie
Foto: Aktuálně.cz

Ekologické auto bez emisí už není jen nevzhledné vozítko z budoucnosti. Nissan přichází s elektrickým terénním SUV s pohonem všech kol. Vůz využívá palivové články vyvinuté společností Nissan.

Koncept Nissan TeRRA SUV bude odhalen na pařížském autosalonu. Vozidlo, které spolehlivě zvládne terén stejně dobře, jako ulice městského prostředí, v sobě spojuje dvě silné stránky Nissanu - vozy SUV a elektromobily.

TeRRA s tabletem

Prvky SUV jsou poznat zejména na exteriéru. Velká kola, vysoká podokenní linie, silné sloupky a úzká boční okna. Štíhlý pas mezi výraznými blatníky a kapotou tvoří dojem svalnatosti ale i aerodynamiky. Oproti tomu interiér působí hřejivě a přívětivě. Kabinu ve výšce ramen vyztužuje kovový rám, který cestujícím vozu TeRRA dává pocit bezpečí. Kontrast dřeva a kovu je zejména na přístrojové desce.

Před řidičem se nachází jedinečný přístrojový panel. Jde o tablet, stejný jako dnešní známá přenosná zařízení. Řidič jej při nastoupení do vozu vloží do dokovacího konektoru a při odchodu si jej vezme s sebou. Při vložení do stojánku ve vozu TeRRA tablet standardně zobrazuje rychlost a další důležité provozní ukazatele. Avšak řidič jej může snadno přepnout a využít jeho zábavní, komunikační, nebo navigační funkce.

Přední kola vozu jsou poháněná elektrickým systémem, který je využívaný ve voze Nissan Leaf. V obou zadních kolech jsou zabudované elektromotory vycházející z funkčních prototypů použitých ve třech úspěšných verzích postupně vyvíjeného koncepčního vozu PIVO. Protože pohon zadních kol nevyžaduje žádné hnací hřídele, není v podlaze kabiny ani ve spodku vozu žádná vyvýšenina. Proto mohou být podlaha kabiny a spodek vozu zcela ploché.

Čeká se jen na vodík

Pod kapotou je dostatek prostoru pro blok vodíkových palivových článků vyvinutých společností Nissan. Jde o plochou, vysoce kompaktní jednotku se špičkovou hustotou výkonu o hodnotě 2,5 kW/l. Blok vybavený nejnovější verzí palivových článků Nissan, vyvíjených už od roku 1996, stojí jen šestinu toho, co jeho předchůdci z roku 2005, protože potřeba drahých kovů byla snížena na čtvrtinu původních nároků.

 

Právě se děje

Další zprávy