Německo chystá tvrdší omezení pro auta. Do měst vjedou už jen elektromobily, hybridy či vozy na plyn

Radek Pecák Radek Pecák
19. 9. 2016 12:00
Tradiční červené, žluté a zelené plakety, které musí mít povinně na předních sklech svých aut vylepeni ti, kteří chtějí zajíždět do center desítek německých měst, by měly brzy doplnit ještě jejich modré varianty. Právo na jejich získání ovšem budou mít jen majitelé ekologických vozů, tedy například plynových, hybridních, vodíkových či klasických elektromobilů.
Foto: Umweltzone.org

Zejména kvůli omezení oxidů dusíku vypouštěného z výfukového potrubí aut s dieselovými motory připravuje německá vláda zavedení takzvaných modrých emisních plaket.

Ty by měly doplnit dosud používané červené, žluté a zelené plakety, které v současné době technické kontroly přidělují vozům podle toho, jakou emisní normu Euro plní jejich vůz. Bez příslušné plakety vylepené na čelním skle vozu nemohou auta vjíždět do vymezených oblastí v centrech desítek měst Německa.

Modrou plaketu však už nebudou moci získat žádná auta, která pro svůj pohon využívají benzin ani naftu. Vyhrazena má být pouze pro vozy s minimálními nebo nulovými emisemi (hybridy, elektromobily, vozidla spalující plyn, vodík a podobně). To je změna oproti původním plánům, podle nichž by modrou plaketu mohly získat i moderní vozy spalující benzin. Auta tankující naftu, kterých aktuálně jezdí v Německu 13 milionů, byla vyloučena již dříve. 

Cílem opatření je totiž snížení koncentrací oxidů dusíku, které ve zvýšené míře produkují hlavně dieselové vozy. Podle nedávné kontroly Spolkového úřadu pro životní prostředí byly v roce 2015 překročeny koncentrace oxidu dusíku na zhruba dvou třetinách na dopravu orientovaných kontrolních stanic a podle německého ministerstva životního prostředí je důsledky emisí v SRN na svém zdraví ohroženo asi 400 000 lidí, kteří žijí podél rušných ulic měst.

Jak informoval tuzemský automotoklub ÚAMK, původně měly být modré zóny ve městech na německém území vymezeny nejpozději v roce 2019. S novým plánem udělovat známku jen autům s alternativními pohony se ale realizace tohoto opatření nejspíše odloží.

Je také možné, že zóny budou sice vyznačeny, ale po jistou dobu budou muset mít modrou plaketu pouze velmi využívaná vozidla, jako jsou taxíky, autobusy hromadné dopravy či vládní vozy. Auta se zelenými plaketami by mohla dostat výjimku, ovšem jen tehdy, pokud jejich majitel v dané oblasti žije či pracuje.

Uvažuje se také o možnosti doplnit starší dieselové motory filtry pevných částic a jejich další úpravy, což by ovšem pro řadu motoristů byl neúnosný finanční náklad. 

 

Právě se děje

Další zprávy