Letošním nejzelenějším autem v USA není elektroautomobil, ba dokonce ani vůz s hybridním pohonem.
Na autosalonu v Los Angeles porota jako nejekologičtější vůz, který je v současné době na trhu, zvolila poprvé v historii automobil spalující zemní plyn. Jde o Hondu Civic v americké verzi, která má celý název Honda Civic Natural Gas
Přitom první tři ročníky ankety vyhrály vždy auta s hybridním pohonem, následovala dvě vítězství turbodieselových vozů z koncernu Volkswagen a vloni získal vítězství elektromobil Chevrolet Volt.
Americký vítěz v Evropě k mání není
Honda Civic Natural Gas se v České republice neprodává a podle vyjádření mluvčího českého zastoupení značky Aleše Indry ani v dohledné době nebude.
Dosavadní vítězové ankety:
- 2006 Mercury Mariner Hybrid
- 2007 Toyota Camry Hybrid
- 2008 Chevrolet Tahoe Hybrid
- 2009 Volkswagen Jetta TDI
- 2010 Audi A3 TDI
- 2011 Chevrolet Volt
V USA "plynová" Honda ve finále ankety porazila Volkswagen Passat TDI, Toyotu Prius V, Mitsubishi i MiEV a především hlavního favorita Ford Focus Electric, který získal nejvíce hlasů v základním kole.
Ve zdůvodnění americká organizace pro ochranu ovzduší EPA uvádí, že tento vůz dosáhl nejlepší hodnoty ze všech vozidel poháněných motory s vnitřním spalováním. Pro Hondu mluvilo podle poroty i to, že na jedno naplnění nádrže ujede 2,5x větší vzdálenost než elektromobily.
Elektromobily kupují jen energetické firmy
Tato drobná událost v podstatě dokresluje jednu skutečnost, která platí i v Evropě a dokonce i v Česku. Ačkoliv letošek měl být rokem skutečného nástupu elektromobilů, nestalo se tak.
Důvod je prostý. Kromě příliš vysoké ceny vadí lidem krátký dojezd a snad nejvíce dlouhá doba dobíjení. Plynové auto sice také nenatankujete tak rychle a snadno (vinou méně husté čerpacích stanic) jako typ s klasickým zážehovým či vznětovým motorem, ale u něho existuje možnost jet dál i po vyčerpání plynu na zásobu benzinu.
Ve statiskách dovozců automobilů se sice uvádí, že letos se skutečně prodalo na území ČR nejvíce elektromobilů v historii (za prvních deset měsíců 49), ale stejně tak to platí i o vozech spalujících CNG či lihové palivo E 85. Zatímco u elektromobilů jsou počty v desítkách kusů, u těchto typů au s alternativními ohony jsou to stovky kusů. Samozřejmě i v tomto případě jde o zanedbatelné údaje v porovnání s desetitisíci prodaných dieselových a benzinových vozů.
Elektromobily si v ČR vlastně nakoupily jen energetické firmy, které je používají k testování a k vylepšování svého image. Fyzické osoby mají ve vlastnictví jen dva nové letos skutečně prodané vozy (po jednom Peugeotu iON a Citroënu C-Zero). Mitsubishi iMiEV, které se začalo jako poslední ze sourozenecké trojice těchto vozů prodávat u nás v listopadu za cenu 900 000 Kč, si zatím nekoupil nikdo.
Nejvíce jezdí elektrických smartů
Nejčastěji tak můžeme s čerstvou tuzemskou registrační značkou potkat eklektrický Smart, kterých jezdí 23, Peugeotů iOn se prodalo16 a 10 Citroënů C-Zero.
Ani příští rok se nedá na trhu e elektromobily v Česku očekávat žádný boom. ČEZ sice dokoupí 50 nasmlouvaných Peugeotů iON, také se určitě prodají nějaké C-Zera a Mitsubishi i-MiEV, větší objemy se ale dají očekávat až od elektrických dodávek Renault Kangoo, či Chevroletu Volt.
Ta skutečná elektrická revoluce by mohla nastat až po roce 2013, kdy vyjedou první první elektrické vozy koncernu Volkswagen.