Nejrychlejší rodinná škodovka všech dob. Otestovali jsme Octavii RS 230

Radek Pecák Radek Pecák
14. 10. 2015 8:17
Deset koní navíc oproti běžné Octavii RS by stěží mohlo odůvodnit více než desetiprocentní příplatek. Proto musela Škoda přidat i lepší výbavu. Auto jsme týden zkoušeli na tuzemských silnicích.
Na silnicích je s "ostrou" octavií zábava.
Na silnicích je s "ostrou" octavií zábava. | Foto: Radek Pecák

Vyplatí se příplatek 75 000 korun oproti standardní Octavii RS za motor s desítkou přidaných koní a za pár nových technických řešení? To jsme zjišťovali během týdenního testu nejrychlejší rodinné škodovky všech dob - Octavie RS 230.

Dosavadní verze nejrychlejší octavie disponovala výkonem 220 koní a zvládala uhánět rychlostí až 248 kilometrů za hodinu. Nově teď získala do motoru dalších deset koní navíc, což na maximální rychlosti přidalo dva kilometry za hodinu (na 250 km/h) a o desetinu sekundy zkrátilo zrychlení z nuly na sto kilometrů (nyní 6,7 sekundy).

Poznávacím znamením při pohledu zezadu jsou koncovky výfuku z černého chromu.
Poznávacím znamením při pohledu zezadu jsou koncovky výfuku z černého chromu. | Foto: Radek Pecák

A to vše při zachování stejné kombinované spotřeby 6,2 litru na sto kilometrů. Alespoň v laboratorních podmínkách.

Pod kapotou se skrývá přeplňovaný zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu dva litry. Tento motor využívají i další "ostrá" auta z koncernu Volkswagen, například legendární Volkswagen Golf nebo čím dál oblíbenější Seat Leon ve verzi Cupra -  ta už má v poslední specifikaci výkon dokonce 290 koňských sil. Je tedy jasné, že o tom, kolik koní bude čítat stádo umístěné do motorového prostoru, rozhodovali spíše manažeři než technici.

V kabině najdeme mnoho kůže a červených nití.
V kabině najdeme mnoho kůže a červených nití. | Foto: Radek Pecák

Podle našeho názoru by hezké číslo bylo 250 koní, ale 230 už je také solidní. Aby mohl řidič využít celý potenciál motoru, musí používat vyšší otáčky než u "základní" verze RS. Nejvyšší výkon je k dispozici až v 4700 otáčkách za minutu, což je posun o 200 otáček směrem nahoru. Maximální točivý moment 350 Nm je využitelný v pásmu 1500 až 4600 otáček - i to je o 200 otáček výše.

Pokud s autem jezdíme "civilně", je až neskutečně krotké a příjemné. Při dálniční rychlosti 130 kilometrů za hodinu je i příjemně tiché. Otáčkoměr se při šestém rychlostním stupni drží pod hranicí tří tisíc, z nádrže při takovém tempu každou stovku kilometrů ubývá přibližně sedm a půl litru paliva.

Přední sedačky jsou velmi dobré, přestože chybí možnost nastavovat opěrku hlavy.
Přední sedačky jsou velmi dobré, přestože chybí možnost nastavovat opěrku hlavy. | Foto: Radek Pecák

V kombinovaném režimu lze bez větších problémů jezdit mezi sedmi až osmi litry bez nutnosti loudat se. V městském provozu pak spotřeba vystoupá na přibližně 9,5 litru. To - zejména při současných cenách benzinu - nejsou hodnoty, které by vás budily ze spaní.

Deset koní navíc by stěží mohlo odůvodnit více než desetiprocentní cenové navýšení oproti běžné Octavii RS (ta stojí 651 900 korun, zatímco RS 230 přijde na 726 900 korun). Proto musela Škoda přidat i lepší výbavu. Zvenku na první pohled zaujmou větší, už devatenáctipalcová kola, z nichž do dáli svítí červeně lakované brzdové třmeny. Vzadu se vůz odlišuje koncovkami výfuku v černém chromu.

Větší rozměr kol a červeně lakované třmeny jsou součástí standardní výbavy.
Větší rozměr kol a červeně lakované třmeny jsou součástí standardní výbavy. | Foto: Radek Pecák

V interiéru najdeme například černá kožená sportovní sedadla s integrovanou opěrkou hlavy a červeným prošitím, volič jízdních režimů a stopky jako jeden z režimů palubního počítače. Jinak zůstalo vše při starém. Tedy včetně skvělého prostoru pro nohy zadních cestujících či gigantického zavazadlového prostoru.

Tím hlavním prvkem, na který sportovně založený řidič slyší, je ale aktivně řízený lamelový diferenciál. Ten díky tomu, že umí v zatáčce přenášet točivý moment na vnější kolo, prakticky vyléčí nedotáčivost, tedy tradiční neduh vozů s motorem vpředu a pohonem přední nápravy.

Slabý odvar na potlačení příznaků nedotáčivosti už vymyslel Volkswagen dříve ve formě systému XDS. Ten přibržďuje vnitřní odlehčené kolo. Účinek tohoto elektronického pomocníka ale měl své limity. Elektronická lamelová spojka nyní plní funkci mechanického samosvoru, což v praxi znamená, že nedotáčivost v Octavii RS 230 nepocítíte, ani když budete autu takzvaně šlapat na krk. My jsme se o to pokusili na trati rychlostní zkoušky z letošní Rally Bohemia u Hodkovic nad Mohelkou.

Vůz se vyrábí jak v provedení liftback, které jsme testovali, tak i ve verzi kombi.
Vůz se vyrábí jak v provedení liftback, které jsme testovali, tak i ve verzi kombi. | Foto: Radek Pecák

Na velmi úzkých silnicích s ostře utaženými zatáčkami a často se měnícím povrchem fungovalo auto až neuvěřitelně. Menší vůz než je octavia by sice projel některé zatáčky rychleji, nicméně dlouhý rozvor mu zase přidává na stabilitě. To, jak lze snadno měnit i uprostřed zatáčky poloměr oblouku, aniž by hrozil nějaký problém, je skutečně velmi působivé.

Právě to je hlavní bonus i pro ty řidiče, kteří nemají touhu zajíždět na okresky čistě pro radost a Octavii RS 230 si zvolí třeba jen proto, že se jim líbí.  Je to totiž velmi bezpečné auto, které chybujícím tvorům za volantem pomůže zvládnout kritické situace. Ty by v jiném voze - na stejném místě a za shodných podmínek - zřejmě skončily hůře.

Porovnání vozu s konkurenty, kterými jsou například Volkswagen Golf GTI či Ford Focus ST, najdete zde.

-----------------------------------------------------------------

Tip:  Končí vám povinné ručení? Porovnejte si nabídky a ušetřete.

 

Právě se děje

Další zprávy