Pravděpodobně poprvé v dějinách Česka projede po silnicích kolona deseti Jaguarů E-Type, tedy vozů, které jsou pokládány za nejkrásnější výtvor automobilových inženýrů všech dob.
Stane se tak v roce, kdy tento vůz slaví 50. výročí od svého vzniku. Akci Classic Rallye 500 mil českých pořádá Jaguar Entusiasts´club ČR a SR, který tvoří vlastníci nejrůznějších vozů Jaguar.
Během tří dnů, po středečním večerním slavnostním startu ve Vlašimi, ujedou do soboty ve třech etapách celkem 800 kilometrů. Cíl prvního dne je ve čtvrtek v Sokolově, druhý den kolona zaparkuje večer na vrcholu Ještědu a v sobotu celá akce skončí dojezdem do Dvora Králové.
"Během akce chceme fanouškům Jaguaru a automobilů vůbec dopřát možnost si je dostatečně prohlédnout. Proto jsme zveřejnili na internetových stránkách klubu (jec.cz) program i se zastávkami v jednotlivých městech na trase.
Vyjedou až na Ještěd
"Stavět budeme například v plzeňském pivovaru Prazdroj, v Karlových Varech před hotelem Pupp, na náměstích v Litoměřicích a Liberci," informoval prezident klubu Evžen Reitschläger.
Český a slovenský klub je součástí britského Jaguar Enthusiasts Clubu. V současné době má přes padesátku členů, kteří vlastní přes stovku Jaguarů všech typů, včetně předválečných.
Jaguar E-Type byl vyvinut ze závodního vozu D-Type, proto už má samonosnou karosérii. Kromě toho udivoval i dalšími technickými řešeními, na svoji dobu originálními nebo neobvyklými. Například měl nezávislé zavěšení kol a také kotoučové brzdy na všech kolech.
Design byl při navrhování druhořadý
Jeho ladné tvary prvý nevznikly proto, aby se vůz líbil, ale proto, aby byl přísně aerodynamický. Ostatně, nakreslil ho Malxolm Sayer, původem letecký konstruktér a později autor speciálních závodních aut.
Přesto je design natolik mimořádný, že ho má ve sbírce newyorské Muzeum moderních umění a vlastnila a vlastní ho řada celebrit. Například E-Type vlastnili Steve McQueen, George Harrison, Brigitte Bardotová, Tony Curtis nebo Franz Beckenbauer.
Kromě toho ohromoval svými jízdními výkony. Přestože stál jen polovinu toho, co Ferrari, dokázal jet až 240 kilometrů v hodině.
Vyráběl se v letech 1961-1974 a celkem ho vzniklo 72 750 exemplářů, z toho více než polovina jako roadster.