Náklady na Euro 7 jsou vyšší, než uvádí Brusel. Ministerstvo si je spočítalo samo

Jakub Stehlík Jakub Stehlík
16. 2. 2023 13:46
Kolik ve skutečnosti zaplatí koncoví zákazníci za auto splňující normu Euro 7, vypočítalo Spolkové ministerstvo dopravy. Nový ekologický předpis pro výfukové plyny má začít platit v červenci 2025.
Foto: Mercedes-Benz

Zavedení emisní normy Euro 7 bude podle odhadů Spolkového ministerstva dopravy pro koncové zákazníky mnohem dražší, než tvrdí Evropská komise. Odborníci z ministerstva stanovili dodatečné náklady na auto střední třídy až na 400 eur (9600 Kč), pro lehká užitková vozidla s naftovým motorem až na 900 eur (23 600 Kč). S informací přišel německý deník Handelsblatt.

Evropská komise dříve vyčíslila náklady, které výrobcům se zavedením zpřísněných ekologických předpisů navíc vzniknou, na 80 až 180 eur (1920 až 4320 Kč). "Naše výpočty vzaly v úvahu vývoj, množství vyrobených aut i dealerské slevy. Ceny pro koncového zákazníka jsou vyšší," citují noviny mluvčího ministerstva.

Velmi drahé to však bude zejména u těžkých užitkových aut. Podle expertů ministerstva se v jejich případě dají očekávat dodatečné náklady v přepočtu od šedesáti do sto tisíc korun. Norma si vyžádá jinou konstrukci katalyzátorů a nové brzdové systémy. V souvislosti s Euro 7 se mluví i o konci manuálních převodovek.

V posledních týdnech kritika chystané emisní normy zesílila. Nejnověji se k ní vyjádřil saský premiér Michael Kretschmer, který v rozhovoru pro list Leipziger Volkszeitung varoval, že se zpomalí inovace evropského automobilového průmyslu a "škody budou obrovské". To platí podle Kretschmera především pro Sasko, kde mají své závody BMW, Volkswagen a Porsche.

"Na rozdíl od USA se v Evropě neposouváme dopředu, ale zpět. K rozumné průmyslové politice máme hodně daleko. Brusel to nedovolí, chce stát regulovat a omezovat. Myslím, že je to nebezpečná cesta," pokračuje Kretschmer.

Plány Evropské komise na zavedení Euro 7 již dříve kritizovali premiéři Bavorska, Bádenska-Württemberska a Dolního Saska. Ve společném dopise adresovaném kancléři Olafu Scholzovi varovali před ztrátou pracovních míst.

Chystaná emisní norma je často zpochybňována argumentem, že nepřinese zásadní omezení exhalací a zbytečně odčerpá automobilkám peníze, které by jinak mohly použít na vývoj elektromobilů. Těm už Evropa zajistila budoucnost svým rozhodnutím zakázat prodeje aut se spalovacím motorem v roce 2035.

 

Právě se děje

Další zprávy