Na výstavě veteránů v Essenu vás oslní unikáty za miliony. Většina z nich je na prodej

Jan Markovič Jan Markovič
8. 4. 2016 15:33
Tisíce historických aut se sjelo tento týden do Essenu, kde probíhá 28. ročník výstavy Techno-Classica. Na ní vzácná auta předvádí samy automobilky, firmy, které se zabývají jejich obchodováním, nebo soukromí sběratelé. Akce má přitom jiný nádech než běžný autosalon. Většinu z vystavených aut si tu totiž můžete hned koupit.
Na výstavišti jsou k vidění unikátní historické vozy s milionovými cenami.
Na výstavišti jsou k vidění unikátní historické vozy s milionovými cenami. | Foto: Jan Markovič

Historické automobily jsou zvláštní artikl. Podobně jako obrazy nebo sochy mají hodnotu, kterou určuje aktuální trend a zájem o ně. Často se tak stává, že auto, které ještě před pár lety stálo třeba pár stovek tisíc korun, už dnes seženete jen za miliony. I proto je stále více bohatých lidí, kteří investují své peníze do nich. A pro ně je výstava Techno-Classica v německém Essenu učiněným rájem.

Do čtrnácti velkých výstavních hal se sjede na první pohled nepřehledný mišmaš automobilů se stářím několika let i celého století. Celkem je přihlášeno 1250 vystavovatelů, samotných vozů jsou pak tisíce. Najdou se tu auta z plakátů z každého období, ať už jde o oblíbená Ferrari, Mercedesy, Lamborghini nebo skvadru amerických vozů.

Na vlastní kůži jsme na výstavišti zažili, že na tuhle výstavu je lepší vyhradit si víc než jeden den. Často se vám totiž stane, že se u jednoho z vozů zastavíte, začnete si ho prohlížet, přičemž okamžitě ztratíte orientaci v čase i prostoru. Bloudit mezi veterány a youngtimery je ovšem pro milovníky těchto aut rájem.

Jedna z větších hal patří samotným výrobcům, kteří zde hrdě prezentují své historické vozy. Najdete tu Audi, Škodu, Porsche, Mercedes ale třeba i Seat. Letos se na stánku Audi ukázaly koncepty ze začátku devadesátých let. Volkswagen zase předváděl historii svých modelů GTI nebo dokonale zrestaurovaný Volkswagen Type 2. Škoda měla výběr ze všech svých období.

Výstava ukazuje dva zajímavé směry renovace historických automobilů. Jedním je auto upravit tak dokonale, že vypadá, jako by právě opustilo brány dobového showroomu. Tento druh vozů na výstavišti převládá, snad i proto, že si za ně jeho majitelé pak mohou říct vyšší částky. Druhým směrem je ale ponechat autu určitou patinu. Tak vůz působí věrohodněji.

Poté, co si výstaviště poprvé projdete, podaří se vám odhadnout, jaké automobily jsou mezi sběrateli aktuálně nejvyhledávanější. Na stáncích malých soukromníků i větších obchodních společností se předváděly ve větším počtu modely Lamborghini Espada, Miura nebou Countach. V Německu hraje samozřejmě prim Porsche 911 ve všech svých podobách a generacích, stejně tak je velmi oblíbené také první Porsche 356. Populární je nyní i Mercedes 190 SL, který se svou podobou silně přibližuje pohádkově drahému Gullwingu.

Velký zájem o sběratelství ovšem znamená, že ceny některých vozů stoupají do až absurdních výšin. Na place se například nabízel Ford Sierra Cosworth RS 500 za 100 tisíc eur, Volkswagen Brouk za 20 tisíc nebo Countach za rovného půl milionu eur. I přesto se ale po prvním dnu, který je kvůli dvojnásobnému vstupnému vyhrazen spíš pro opravdové zájemce o koupi než pro běžné návštěvníky, objevily na mnoha autech cedule „prodáno“.

V rámci akce proběhla také aukce síně Coys. Tam se zase vyrojily i takové rarity jako komunistická limuzína Čajka, jedna Tatra 613 na LPG s pravostranným řízením, BMW M1 nebo zběsilý Abarth Multipla.

Ten, kdo nemá v kapse tolik peněz, si může projít velkou burzu s náhradními díly pro historické vozy, zrenovovanými čerpacími stanicemi nebo jukeboxy, oblečením, prospekty, plechovými tabulkami a dalšími pěknými sběratelskými předměty. Nepřeberné množství modelů aut všech velikostí je už samozřejmostí.

Výstava veteránů Techno-Classica v Essenu probíhá až do neděle 10. dubna. Vstupné vyjde na 25 eur.

 

Právě se děje

Další zprávy