Skupina asi deseti aktivistů na dnešním setkání akcionářů Volkswagenu hlasitě přerušila projev šéfa koncernu Olivera Bluma. Jedna z aktivistek hodila na pódium kus dortu. Došlo k tomu ve chvíli, kdy Blume zdůrazňoval význam čínského trhu a zájem pokračovat v lokálních partnerstvích.
Jedním z nich je dlouhotrvající společný podnik se státní automobilkou SAIC Motor. Automobily dodává už od osmdesátých let a od roku 2013 provozuje i závod v hlavním městě ujgurské provincie Sin-ťiang.
Organizace pro lidská práva sledují situaci v oblasti s rostoucím zneklidněním. Zpráva OSN ze srpna 2022 popisuje dlouhodobě probíhající genocidu, tisíce zmizelých lidí, mučení, násilné regulace porodnosti, nucené pracovní tábory, represe, zneužívání a další vážná porušování lidských práv ze strany čínské vlády.
Jedním z podezření je, že zajatci zadržovacích táborů nedobrovolně pracují i v továrně Volkswagenu a SAIC Motor. Po vyjasnění situace volají i některé německé odborové svazy jako IG Metall a několik velkých investorů.
Volkswagen je v Číně velmi silně exponovaný a snaží se udržovat dobré vztahy s tamní vládou. K továrně v Urumči vydává pokud možno neutrální stanoviska. Ta ovšem západní lidskoprávní organizace neuklidňují, zatímco vláda je využívá ke své propagandě.
"Šéf Volkswagenu ukazuje odvahu a odolává politickému nátlaku," hlásal titulek čínských Global Times v září minulého roku. Podle nich se Blume vyjádřil pro zachování zajištěných a dobře placených pracovních míst.
Šéf čínské divize Volkswagenu Wolfgang Brandstätter v únoru na jeden den zaletěl do Urumči a měl příležitost osobně mluvit se zaměstnanci včetně několika Kazachů a Ujgurů. Žádných známek násilí si podle svých slov nevšiml.
Kritici obeznámení s fungováním totalitních režimů ovšem upozorňují, že setkání mohla být zinscenovaná a skutečnost zůstala řediteli utajena.
Ironií je, že v době otevření továrny Volkswagen plánoval výrobu až padesáti tisíc vozidel ročně, tyto cíle se však nikdy nenaplnily. Dnes se uvádí kolem deseti tisíc aut, na nichž se navíc provádějí jen dokončovací práce a montáž příslušenství.
Podle některých hlasů je pokračování továrny důležitější pro vládní propagandu než pro samotný Volkswagen, který by ji raději zavřel.