Přijíždí nová Mazda 2. Porovnali jsme ji s fabií

Ondřej Běhal
8. 3. 2015 14:35
Základním a jediným benzinovým agregátem pod kapotou japonského vozu je čtyřválec o objemu válců 1,5 litru.
Design nejmenší Mazdy je v duchu jejích větších sourozenců.
Design nejmenší Mazdy je v duchu jejích větších sourozenců. | Foto: Ondřej Běhal

Čtvrtou generaci kompaktní „dvojky“ začíná Mazda prodávat i v Česku. Její jízdní vlastnosti jsme již mohli vyzkoušet v okolí Barcelony. Usedli jsme tam do všech nabízených verzí s benzinovými motory. 

Jde vlastně o motor jediný, ale se třemi výkonovými verzemi. V době snižování objemů a počtu válců působí základní patnáctistovka se čtyřmi válci pod kapotou nové Mazdy 2 mezi malými auty jako zjevení. Připomeňme, že nová Škoda Fabia disponuje v nejlevnější verzi litrovým tříválcem.

Mezi oběma auty je v tomto ohledu velký rozdíl ve prospěch Japonky. Objemný čtyřválec v Mazdě se dá používat i v základní výkonové variantě 55 kW jako univerzální pohonná jednotka pro všechny typy ježdění, včetně delších cest po dálnici. Litrový tříválec koncernu VW s výkony 44 nebo 55 kW se sice hodí do města, ale mimo něj se trápí.

I ze zadního pohledu to nové Mazdě 2 sluší.
I ze zadního pohledu to nové Mazdě 2 sluší. | Foto: Ondřej Běhal

Motor Mazdy má sice stejně jako u škodovky udávanou spotřebu 4,7 l, ale v reálném provozu jsme jezdili mnohem úsporněji s japonským čtyřválcem. V kopcovitém terénu poblíž Barcelony jsme to zvládali za 5,6 l, kdežto nejslabší fabia si v podobně členitém terénu okolo Lisabonu řekla skoro o devět litrů.

Kromě základní verze motoru 1.5 s 55 kW nabízí Mazda 2 i silnější provedení s 66 a 85 kW. Druhá výkonová verze je stejně jako ta první laděná na univerzální jízdu s nízkou spotřebou, čemuž odpovídají i docela dlouhé převody. Verze se 66 kW si řekne dokonce jen o 4,5 l Naturalu na 100 km.

Sportovce potěší obě auta

Zato nejsilnější varianta s 85 kW vyhoví sportovcům. Disponuje šesti stupni v převodovce, které jsou ale naskládány blízko sebe, takže šestka je kratší než pětka u slabších motorů. Proti nejsilnější Fabii se čtyřválcovým turbomotorem 1.2 TSI/81 kW už tady není takový rozdíl jako u základních motorů. Škodovka lépe táhne ve středních otáčkách, Mazda je zábavnější a dynamičtější v těch vyšších.

Parametry motorů všech malých hatchbacků prodávaných na českém trhu si můžete porovnat v přehledných tabulkách zde

Dospělost versus hravost

Mazda 2 mezigeneračně vyrostla o značných 14 cm a o sedm centimetrů přerostla novou Fabii. Z toho vyplývá i rozdíl při jízdě. Zatímco Japonka přesvědčuje zejména dospělostí a komfortem blížícím se větší Mazdě 3, Češka potěší zábavnějšími a hravějšími jízdními vlastnostmi v zatáčkách.

Foto: Ondřej Běhal

Silnou stránkou Mazdy 2 je přitažlivost řazení s krátkými a precizně vymezenými sportovními drahami. Fabia kontruje o něco lépe naladěným řízením. Oba hatchbacky patří z hlediska věcí přímo souvisejících s ovládáním vozu k naprosté špičce své kategorie.

Praktičnost pro fabii

I když nová generace Mazdy 2 fabii přerostla, v interiéru to není vždy znát. Nabízí více místa na nohy i v loktech, ale škodovka kontruje lepší nabídkou prostoru nad hlavou na zadních sedadlech a větším kufrem.

Japonka ztrácí z hlediska praktičnosti, zejména v zavazadlovém prostoru. Zatímco škodovka využívá každého centimetru k nějaké kapsičce, háčku, přihrádce, síťce nebo jiné vychytávce, japonští konstruktéři jako by svou invenci vyčerpali při práci na motorech a převodovkách. Stěny kufru jsou holé.

Nedělené opěradlo zadních sedaček je slabinou vozu.
Nedělené opěradlo zadních sedaček je slabinou vozu. | Foto: Ondřej Běhal

Asi nejvíc zamrzí, že v prvních dvou výbavách Mazdy 2 chybí i dělení opěradla zadního sedadla, takže při převozu objemnějšího nákladu zůstanou jen dvě místa pro cestující.

Parametry interiéru včetně těch, které v obou malých hatchbacích i jejich konkurentech měříme sami, můžete mezi sebou porovnávat zde.

Mazda s cenou začíná výš

Mazda 2 se prodává od 259 900 korun, startuje tedy o 25 tisíc výš než nejlevnější fabia. Pokud však srovnáme podobně výkonné verze, zjistíme, že poměrem ceny a výbavy vycházejí obě auta velmi podobně. Porovnali jsme je mezi sebou a přidali k nim i nový Hyundai i20 – podívejte se zde.

Mazda 2, tedy stejně jako nová fabia, nenabízí v nejlevnějším provedení klimatizaci. Standardní výbava ale obsahuje například rádio s ovládáním na volantu, palubní počítač, asistent pro rozjezd do kopce, elektricky ovládaná přední okna nebo bezklíčové startování.

Nevýhodou Mazdy 2 je, že si za klimatizaci nemůžete v nejnižší výbavě připlatit (u fabie jen pět tisíc), ale musíte sáhnout až po druhé výbavě. Ta je dražší o značných 37 tisíc.

Nová Mazda 2 se nabízí celkem v sedmi (!) stupních výbavy, přičemž ty nejvyšší obsahují prvky výbavy běžné spíše u aut vyšších tříd. Tomu ale odpovídají i ceny, takže dražší provedení nové Mazdy 2 moc zákazníků fabie nepřeberou a míří spíše proti nejmenším modelům prémiových značek, tedy Audi A1 nebo Mini.

 

Právě se děje

Další zprávy