Slovenské prototypy, o nichž jste nikdy neslyšeli. K vidění jsou v centru Bratislavy

Locusta, nerealizovaná přestavba Škody Garde na kupé s předním pohonem.
BAZ, Bratislavské automobilové závody, vyráběly sériově jediné auto. Na konci dubna 1982 tam v nově vybudovaném závodě v Devínské Nové Vsi začala výroba Škody Garde. Od kvasinských kupé se lišily prakticky jen logem výrobce a mnohem horší výrobní kvalitou. Také počty vyrobených kusů byly výrazně nižší, na Slovensku jich vzniklo jen asi 2,5 tisíce.
Řada MNA - malý nákladní automobil - je patrně nejslavnější nerealizovanou sérií prototypů z BAZ. Hnědý model vlevo je typ 900, číslo je vždy odvozeno od nosnosti, přičemž vznikal v Bratislavě svépomocí za použití mnoha dílů Škody Favorit. Vzniklo několik prototypů s různými typy karoserie, některé i s pohonem všech kol. To výrazně moderněji vypadající MNA 1000 je dítětem spolupráce s Moskvičem z přelomu 80. a 90. let, jehož uvedení ale zhatila změna režimu.
Tento prototyp jste pravděpodobně nikdy neviděli. Jedná se o NUA TAZ 1500 z přelomu 80. a 90. let, lehký užitkový vůz, na němž automobilka z Trnavy spolupracovala s ukrajinskou firmou AvtoZAZ, výrobcem Záporožce. Mělo jít o modernizaci TAZ 1500 alias Škody 1203, z tohoto auta pochází také ložná plocha valníku nebo jeho mechanika. Kabina je však kompletně přepracovaná. Údajně se dochoval jediný kus.
Stejný osud potkal i tuto dodávku, opět rovnou v sanitním provedení, která se jmenuje Mibra 2000. Pochází z roku 1997 a stojí za ní konstrukční kancelář Mibra (zkratka pro Mičík Bratislava - Ivan Mičík byl ještě v BAZ vedoucím vývoje), která pokračovala v projektu vývoje nové sanitky pro slovenské záchranáře. Vnější vzhled připomíná užitková auta té doby, v útrobách je pak dvoulitrový motor od Fordu v kombinaci s automatem a pohonem všech kol. Zobrazit 33 fotografií
Foto: Jan Matoušek
Jan Matoušek Jan Matoušek
25. 12. 2023 6:32
Locusta, MNA 900 nebo třeba Mibra 2000. To jsou jména některých prototypů, které vznikly nejen za socialismu, ale také později v 90. letech na Slovensku. Na většinu z nich se zapomnělo, protože k sériovému autu nevedly. Pokud ale slepé uličky slovenského vývoje chcete vidět, můžete v Muzeu dopravy u bratislavského hlavního nádraží. Navštívila ho i redakce Aktuálně.cz.
 

Právě se děje

Další zprávy