Taková auta jinde neuvidíte. Navštívili jsme netradiční automuzea kousek od hranic

Taková auta jinde neuvidíte. Navštívili jsme netradiční automuzea kousek od hranic
Muzeum ve vesnici Chlewiska vypadá na první pohled neudržovaně, když do areálu přijedete, první uvidíte různé pozůstatky železáren a začnete uvažovat, jestli jste vůbec správně. Přitom ve dvou halách se pak ukrývají přeživší polské prototypy z dob socialismu, které ukazují populární "co by, kdyby" (jedná se totiž o depozitář varšavského muzea dopravy). Třeba zelená Warszawa 210 z počátku 60. let ukazuje, jak si Poláci představovali nástupce archaické Warszawy 223 (bílé auto) na základech za války vyvíjeného GAZ M20 Poběda. Elegantní tvary inspirované Fordem Falcon, pod kapotou šestiválec... Ale nedostatek peněz a nákup licence na Fiat 125 jakékoliv snahy o výrobu zajímavého sedanu zabily.
A podobné to vlastně bylo o dekádu později, kdy se pomalu začal v FSO hledat nástupce Fiatu 125p. Tak na jeho základech i s jeho benzinovou patnáctistovkou vznikl Ogar s vyklápěcími předními světlomety a různými detaily vyhovujícími americkým bezpečnostním předpisům. Přednost dostal Polonez, který byl v té době už na konci vývojového cyklu.
A do třetice moderní polské auto, které nezamířilo do výroby. FSO Wars měl být pro změnu pokračovatelem Poloneze s moderní karoserií typu hatchback, motorem vpředu a pohonem předních kol. Jako Favorit nebo Samara. Úhledný kompakt měl premiéru v roce 1986, víc než tři prototypy ale nikdy nevznikly. Vláda neuvolnila dostatek peněz a o tři roky později se komunistický režim úplně zhroutil.
Jestliže trojice předchozích prototypů vznikla ve varšavské FSO, béžový malý hatchback pochází z vývoje centra Bosmal v Bílsko-Bělé. Ano, rodišti maluchů. Právě toho měl Beskid nahradit někdy ve druhé polovině 80. let. Vzniklo dohromady sedm prototypů lišících se třeba i motorem nebo délkou karoserie, kvůli nedostatku peněz na výrobu ale skončil Beskid jako auta zmíněná na předchozích fotkách. Moderní miniauto tak v Polsku povstalo až díky výrobě Fiatu Cinquecento. Zobrazit 41 fotografií
Foto: Jan Matoušek
Jan Matoušek Jan Matoušek
10. 8. 2024 6:32
Při cestování Polskem můžete navštívit řadu automobilových muzeí. Povětšinou narazíte na několik maluchů, polonezů nebo syren, příznivci užitkových aut možná uvítají žuky či nákladní auta značek Jelcz a Star. My jsme se cestou k Baltu zastavili ve dvou možná trochu opomíjených sbírkách. Obě dvě ale minimálně v Evropě nemají obdoby. Jedna sází na polské prototypy, druhá na modely Daewoo.

Připomeňte si cestopis Polskem aneb autem až k Baltu:

Mohlo by se vám líbit:

Spotlight Aktuálně.cz - Agniezska Holland | Video: Jakub Zuzánek
 

Právě se děje

Další zprávy