Poptávka po sněhových řetězech byla na konci roku 2011 nejnižší za uplynulých pět let, jejich prodej meziročně klesl o 38 %. Ukázaly to statistiky internetového obchodu Pneumatiky.cz porovnávající prodej tohoto zboží ve čtvrtém kvartálu za posledních pět let. Důvodem nízkého zájmu o nákup sněhových řetězů je mírná zima. Řidiči totiž tradičně pořizují řetězy jen v případě vydatného sněžení, protože nejsou součástí povinné výbavy vozu.
„V oblasti autopříslušenství je prodej sněhových řetězů nejvíce závislý na aktuálním počasí. Čeští řidiči tradičně nechávají nákup na poslední chvíli a k pořízení řetězů je přiměje až vydatné sněžení nebo plánovaná cesta do hor," sdělil Vojtěch Schwangmaier, ředitel internetového obchodu Pneumatiky.cz.
Sněhové řetězy nejsou v České republice součástí povinné výbavy vozu, řidiči je musejí nasadit pouze v úsecích označených příkazovou dopravní značkou Sněhové řetězy. Zákon naopak zakazuje používat sněhové řetězy v úsecích, kde vozovka není dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou.
Odborníci se shodují, že vzhledem k převažujícím povětrnostním podmínkám na našem území není povinnost sněhových řetězů nutná. „K rozšíření povinné výbavy motorových vozidel o sněhové řetězy se nepřikláníme. Podmínky k použití řetězů jsou hodně regionální záležitostí," uvedla například Veronika Hodačová, vrchní komisařka Policie ČR.