reklama
 
 

Měření emisí podle ADAC: Plynová Octavia lepší než tesla, žebříček hříšníků ovládly turbodiesely

21. 12. 2016 12:10
Německý autoklub ADAC měřil ve svém posledním velkém testu spotřebu, znečištění částicemi, emise oxidů uhlíku a dusíku u 45 vybraných automobilů. Použil k tomu nejen novou laboratorní metodiku WLTC 5.3, ale testy prováděl také v reálném provozu podle metodiky RDE (Real driving emmision). Mezi testovanými modely byly jak automobily s klasickými spalovacími motory na benzín, naftu nebo CNG, tak elektromobily a hybridy. Výsledky měření jsou celkem překvapivé. Podívejte se v naší galerii na deset nejčistších automobilů i na deset největších znečišťovatelů.

V pětici nejlepších automobilů v žebříčku ADAC jsou většinou elektromobily a hybridy, ale také jeden automobil na stlačený zemní plyn. Jen první BMW i3 však dosáhlo plného počtu bodů (100) z hlediska emisí i znečištění vzduchu. Nejlepším „plynovým“ automobilem se stala Škoda Octavia G-TEC, která v celkovém součtu emisí CO2 a znečištění přeskočila i pátý elektromobil Tesla model S.

Nejlepším vozem s benzinovým motorem bylo Mitsubishi Space Star a mezi "topten" se dostaly i dva turbodiesely: Mercedes E 220 d a BMW 118d. Většina testovaných naftových motorů však vykázala značné nedostatky. Požadovanou emisní normu v případě emisí NOx totiž vůbec v reálném provozu nesplnilo celkem 16 z 26 testovaných automobilů.

"Naše měření potvrzují, že většina modelů s naftovými motory produkuje příliš mnoho škodlivých emisí nezávisle na použité technologii čištění spalin především za podmínek blízkých realitě," říká Reinhard Kolke z ADAC Technikzentrum. "Výsledky jsou apelem na výrobce pohonných jednotek, aby jejich systémy na čištění výfukových spalin snižovaly emise za všech provozních podmínek a ne pouze v laboratoři. Že je to technicky proveditelné ukazují dva diesely v první desítce."

Zatímco turbodiesely se musejí potýkat s vysokým obsahem oxidů dusíku, nejmodernější benzinové motory s přímým vstřikováním paliva se pro změnu nedokážou vyrovnat s velkým podílem jedovatého oxidu uhelnatého ve výfukových plynech a také se znečištěním vzduchu pevnými částicemi - hlavně jemným prachem.

A neplatí to jen pro výkonné sportovní vozy, jako je například Ford Focus RS, ale i pro relativně maloobjemové motory s přeplňováním, což potvrzuje třeba Volkswagen Tiguan 1.4 TSI nebo Opel Corsa ecoFLEX 1.0 Turbo. U Opelu byly navíc zjištěny i zvýšené emise NOx, což dosud u benzínových motorů nebyl problém.

autor: Jiří Kaloč | 21. 12. 2016 12:10

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama