Mercedes předběhl Teslu. Chystá elektrický náklaďák, už testuje prototyp

Jan Markovič Jan Markovič
3. 8. 2016 12:23
Mercedes Urban eTruck je určený hlavně pro městský a příměstský provoz. Na jedno nabití ujede okolo 200 km, což by mělo stačit na celý den práce. Energii pak stihne doplnit za dvě až tři hodiny. Až se dostane do výroby, půjde o největší elektrický model značky - může vážit až 26 tun.
Prototyp elektrického náklaďáku má články o kapacitě 212 kWh, což by mělo za ideálních podmínek stačit na 200 kilometrů dojezdu.
Prototyp elektrického náklaďáku má články o kapacitě 212 kWh, což by mělo za ideálních podmínek stačit na 200 kilometrů dojezdu. | Foto: Daimler

Před nedávnem zveřejnila americká Tesla svůj plán na další roky. Ve výrobě by se kromě luxusních i dostupnějších elektromobilů měl objevit také elektrický nákladní vůz. Zdá se ale, že německý Mercedes-Benz bude rychlejší. Ukázal totiž prototyp elektrického náklaďáku, který poslouží firmám operujícím ve městech a jejich okolí.

Vozidlo se jmenuje Mercedes Urban eTruck a jde o klasickou užitkovou platformu, na kterou se dají namontovat nejrůznější nástavby podle potřeby budoucího majitele. Kupředu ho ale nežene dieselový motor, místo toho má k dispozici hned dva elektromotory umístěné vedle sebe u zadní nápravy. Celkem disponují výkonem 335 koní a maximem točivého momentu rovných 1000 Nm. Podle Mercedesu tak může být celková hmotnost vozu až 26 tun.

Foto: Daimler

To už je dobře využitelná kapacita i na cesty z města, dostupné baterie ale ještě nedisponují dostatečnou kapacitou na dálkové trasy. Prototyp elektrického náklaďáku má články o kapacitě 212 kWh, což by mělo za ideálních podmínek stačit na 200 kilometrů dojezdu. Podle Mercedesu to odpovídá tomu, co ujedou řidiči nákladních aut při rozvážkách po městě za jeden den. I tak se ale pro model počítá s doplněním dalších baterií, což by měla umožnit právě jeho modulární platforma.

Auto by se mělo také rychle dobíjet. Prototyp zatím z dobíjecí stanice zvládne doplnit kapacitu svých baterií za dvě až tři hodiny. Mercedes už ale pracuje i na stanici, která by měla čas ještě zkrátit. Výhodou elektrických nákladních vozů má být ovšem především fakt, že ve městech klesne přímé znečištění.

Ačkoliv koncern Daimler ještě nevyráběl tak velký elektrický náklaďák, s podobným pohonem u užitkových vozů už zkušenosti má. V současné době jeho značka Fuso testuje rozvážkové nákladní vozy Canter E-Cell v Německu a Portugalsku. Ty mají s menšími bateriemi dojezd okolo 100 kilometrů.

 

Právě se děje

Další zprávy