Mercedes-AMG vydoloval ze čtyřválce 360 koní

Radek Pecák Radek Pecák
16. 2. 2013 6:12
Kombinovaná spotřeba je přitom podle normovaného cyklu jen 6,9 litru na 100 km
Foto: MB

Několik prvenství si připíše Mercedes AMG, až skutečně uvede do provozu svůz vůz A 45 AMG.

Sportovní značka automobilky Mercedes-Benz nabídne poprvé ve své více než 45leté historii vysokovýkonný vůz v kompaktní třídě.

Čtyřválec AMG 2,0 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, je s nejvyšším výkonem 265 kW (360 k) a maximálním točivým momentem 450 N.m vůbec nejvýkonnějším sériově vyráběným čtyřválcovým motorem na světě.

Z jednoho objemového litru tak dokáže získat 180 koňských sil, což je více, než mají supersportovní vozy. Přitom spotřeba (ta papírová) je pod hranicí sedmi litrů na sto kilometrů jízdy.

Pohon je na všechna kola
Pohon je na všechna kola | Foto: MB

Mercedes předpokládá, že auto si budou kupovat lidé ve věku 30 až 45, což jsou mladší ročníky, než činí průměr dosavadních zákazníků AMG.

A 45 AMG zvládne zrychlení z nuly na 100 km/h za 4,6 sekundy, jeho nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Převodovka zajistí i "Race start"

Pro A 45 AMG se na přání dodává také výfuková soustava AMG Performance s výfukovou klapkou a specifickým designem koncovek výfuku. V tomto případě zažije řidič při zatížení a řazení ještě emocionálnější a výraznější zvuk. 

Sedmistupňová sportovní převodovka je připevněna přímo k motoru, který je uložen vpředu napříč. Z převodovky supersportovního vozu SLS AMG byly převzaty zásadní softwarové moduly. Dvouspojková převodovka typu A 45 AMG má sedm převodových stupňů pro jízdu vpřed, tři jízdní programy, funkci přidávání meziplynu a režim Race Start pro nejrychlejší možnou akceleraci.

Další specialitou pro zvýšení dynamiky a radosti z jízdy je tzv. „krátkodobý program M". Díky němu může řidič v režimech „C" a „S" jednorázovým ovládáním páček „up" nebo „down" pro manuální řazení „nahoru" nebo „dolů" aktivovat manuální režim řazení „M", aniž by musel pouštět volant.

Aby auto dobře drželo na silnici, musel doznat úprav i podvozek
Aby auto dobře drželo na silnici, musel doznat úprav i podvozek | Foto: MB

Nový A 45 AMG je standardně vybaven pohonem všech kol AMG 4 Matic s variabilním rozdělováním točivého momentu.

Hnací sílu přeplňovaného čtyřválce AMG 2,0 litru přenáší na zadní nápravu dvoudílný spojovací hřídel. Z důvodu příznivého rozdělení hmotnosti je elektrohydraulicky ovládaná lamelová spojka uložena ve skříni zadního diferenciálu. Lamelová spojka rozpozná, kdy začnou kola přední nápravy prokluzovat. Extrémně rychle a pro řidiče prakticky nepostřehnutelně stlačí hydraulické čerpadlo sadu lamelových spojek, která přenáší potřebný točivý moment motoru na zadní kola. Aby byla zajištěna mimořádně krátká reakční doba, je čerpadlo trvale aktivní a nemusí být pokaždé znovu zapínáno.

Zadní kola se připojí, když je třeba

Za normálních jízdních podmínek jezdí A 45 AMG s předním pohonem. Při odpovídajícím nároku na vyšší jízdní dynamiku rozděluje variabilní pohon všech kol AMG 4MATIC hnací sílu mezi přední a zadní nápravu až do poměru 50:50 %.

Stabilizační systém, ESP je možno nastavit ve třech stupních. Jízdní program „ESP ON" klade důraz na bezpečnost a podporuje řidiče neutrálním chováním vozu. Při začínající nestabilitě následuje brzdný zásah na jednom nebo více kolech, společně se snížením točivého momentu motoru.

Sportovní sedačky nemohou chybět
Sportovní sedačky nemohou chybět | Foto: MB

Po krátkém stisknutí tlačítka ESP(R) se aktivuje režim „SPORT Handling Mode". Tento dynamicky orientovaný jízdní program umožňuje díky odpovídající strategii řízení nejen pozdější zásahy ESP(R), ale i přenos větší hnací síly na zadní nápravu. Výsledkem je větší potěšení z jízdy při vášnivém stylu řízení. Dlouhým stisknutím tlačítka ESP(R) se zapne „ESP OFF" - v tomto režimu nejsou funkce ESP(R) k dispozici.

 A 45 AMG je samozřejmě od běžného modelu A odlišen i po designové stránce. Příď typu A 45 AMG je definována maskou chladiče AMG „Twin Blade" a příčnou lištou v předním nárazníku AMG s matným titanově šedým lakem. Markantní černé aerodynamické prvky jsou vedle velkých bočních otvorů pro přívod chladicího vzduchu.

 Do zadního nárazníku AMG s naznačenými bočními ventilačními otvory je vložen difuzor a ozdobný prvek v matném titanově šedém odstínu. Dvě hranaté chromované koncovky sportovní výfukové soustavy AMG s výfukovou klapkou podtrhují dominantní vzhled.

Uvnitř jsou sportovní sedadla, čalouněná umělou kůží s červeným kontrastním ozdobným stehováním, multifunkční sportovní volant s páčkami pro manuální řazení. Ozdobné obložení na přístrojové desce má vzhled uhlíkového kompozitu.

A 45 AMG oslaví světovou premiéru na Ženevském autosalonu, který otvírá své brány 5.3.2013. Prodej bude zahájen 8. dubna 2013 a uvedení na trh je plánováno na červen. Cena zatím oznámena nebyla.

 

Právě se děje

Další zprávy