Mazda vrací do hry Wankelův motor. V ještě svéráznější podobě než dosud

Mazda vrací do hry Wankelův motor. V ještě svéráznější podobě než dosud
To umožnilo postavit i kupé Cosmo Sport maličké a levné.
S veškerým příslušenstvím byl motor velmi kompaktní.
Krátká a nízká příď zůstala i v osmdesátých letech modelu RX 7, kde se objevilo přeplňování turbodmychadlem. V roce 1982 šlo o nejrychlejší japonské auto.
První elektrická Mazda s názvem MX-30 se představila na jaře 2019.
Foto: Mazda
Martin Frei Martin Frei
18. 1. 2023 10:51
V šedesátých letech sliboval rotační spalovací motor teoretickou úsporu paliva, v sedmdesátých potvrdil spíš točivý charakter vhodný pro sportovní auta. Jedinou obhájkyní byla dlouho Mazda, i ta ho ale před deseti lety opustila kvůli obtížné regulaci emisí. Nyní ho uvádí znovu jako doplněk k prodloužení dojezdu elektromobilu.

Mazda přistupuje k elektromobilitě zdrženlivě. Její stratégové správně odhadli, že výroba baterií se bude rozvíjet pozvolna, a tak se u prvního modelu MX-30 spokojili se skromnou kapacitou a omezeným dojezdem. 

Na autosalonu v Bruselu nyní představují vylepšenou verzi, kde cestování na delší vzdálenosti pomůže benzin. Na rozdíl od veškeré konkurence ovšem nepůjde o pístový motor ze sériové produkce, nýbrž o rotační unikát.

Jeho výhodou jsou kompaktní rozměry a nízká hmotnost, čehož Mazda v historii využívala ke stavbě malých a obratných sportovní aut. Model Cosmo z roku 1967 se vešel do daňově zvýhodněné kategorie malých vozů. S výkonem sto deseti koní přitom dosahoval nevídané rychlosti 185 km/h. 

Zatímco ostatní výrobci v sedmdesátých letech nad Wankelem zlomili hůl, Japonci ho s příslovečnou zarputilostí dováděli na stále vyšší úroveň. Lehkým hliníkovým dílům dodávali odolnost nástřiky na bázi chromu, v osmdesátých letech doplnili turbodmychadlo a v roce 1991 vyhráli čtyřiadvacetihodinovku v LeMans.

V roce 2005 dokonce předvedli rotační motor na vodík. To však byla hudba budoucnosti, zatímco benzinový Wankel šel k ledu s nástupem závazných limitů emisí CO2 v roce 2012. Tím paradoxnější je jeho návrat dnes, kdy se emisní cíle dále zpřísňují. 

Nasazení v elektromobilu MX-30 působí zdánlivě nelogicky. Jeho přední část vychází z konvenčního typu CX-30, pod kapotu by se tedy vešel pístový čtyřválec ze sériové výroby. Takové uspořádání mají všechny plug-in hybridy od Octavie po Mercedes-Benz třídy S. 

Mazda ovšem zároveň zvolila sériové uspořádání pohonu, kdy spalovací motor točí výhradně generátorem. Proto mu stačí nižší výkon. Jelikož pohyb vozu obstarává elektromotor, požadavek na prudké zrychlení krátkodobě pokryje baterie, jejíž dobití počká, až uberete plyn.

Sériový motor přiměřeně nízkého výkonu však Mazda neměla k dispozici, a tak by stejně musela vyvinout něco nového. Proto dostal slovo prověřený, ale výrazně zdokonalený Wankel. Co do efektivity podprůměrný, ale malý a lehký.

První zveřejněná čísla dokazují, že se všechny úpravy soustředily na snížení deficitu účinnosti. Motor má jediný rotor, objem 830 kubických centimetrů a výkon 55 kilowattů podává při relativně nízkých 4700 otáčkách. Pro srovnání: poslední sportovní typ RX-8 měl rotory dva, celkový objem 1,2 litru a výkonu 170 kilowattů dosahoval až při 8200 otáčkách. Vůbec poprvé je u sériového Wankelu použito přímé vstřikování paliva.

Zda se Mazdě podaří dosáhnout spotřeby srovnatelné s konvenčním motorem a vícestupňovou převodovkou, zatím není jasné. Bližší údaje nezveřejnila a kromě samotného Wankelu bude hrát v její neprospěch i přenos výkonu. Sériovému hybridu totiž stejně jako elektromobilu nesvědčí jízda po dálnici, kdy se elektromotor se stálým převodem dostává do příliš vysokých otáček. 

Že by mohlo jít spíše o elektrický pohon s trochou praktičnosti navíc, potvrzuje i neobvykle velká kapacita baterie 17,8 kilowatthodiny, která má v cyklu WLTP stačit k dojezdu 85 kilometrů. Většina plug-in hybridů je přitom stavěna jen na padesát kilometrů, které stačí k dosažení emisí CO2 pod 50 g/km. 

Z elektromobilu je zachováno i stejnosměrné nabíjení, i když má výkon omezený na 36 kilowattů. Střídavým proudem půjde hybridní Mazdu nabíjet i třífázově 11 kilowatty. Během hodinového nákupu tedy pojme přes polovinu kapacity.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 23 minutami

V krymském Sevastopolu hořela dělnická ubytovna, při požáru zemřelo nejméně sedm lidí

Nejméně sedm lidí zemřelo v noci na čtvrtek při požáru ubytovacího zařízení pro stavební dělníky ve městě Sevastopol na Ruskem anektovaném ukrajinském poloostrově Krym. Informovala o tom agentura RIA Novosti s odvoláním na záchranáře. Osud pěti dělníků je neznámý.

Požár vypukl v ubytovně z modulárních kontejnerů a objekt zcela shořel. Požářiště mělo podle místních úřadů plochu 200 metrů čtverečních.

"V současné době se dokončuje likvidace požáru a odklízejí se trosky," uvedla podle TASS sevastopolská prokuratura, která požár vyšetřuje. Podle ní obětí neštěstí se stali dělníci pracující na stavbě dálnice Tavrida, která má zajistit lepší spojení anektovaného poloostrova s Ruskem.

Zdroj: ČTK
před 37 minutami

Paliva v Česku zdražila, benzin stojí nejvíc za posledních osm týdnů

Pohonné hmoty v Česku za poslední týden zdražily. Průměrná cena benzinu stoupla o 84 haléřů na 37,83 koruny za litr, a je tak nejvyšší za posledních skoro osm týdnů. Nafta od minulé středy zdražila o 26 haléřů na 37,67 koruny za litr. Naposledy byl diesel dražší před téměř čtyřmi týdny. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny paliv sleduje.

Nejlevnější paliva tankují řidiči v Královéhradeckém kraji, kde je litr naturalu v průměru za 37,40 koruny. Naftu na východě Čech prodávají za 37,11 koruny. Naopak nejdražší paliva nabízejí pumpy v Praze. Litr benzinu vyjde v hlavním městě průměrně na 39,05 koruny. Nafta se v metropoli prodává za 39,19 koruny za litr.

Pohonné hmoty v ČR zlevňovaly vytrvale od konce loňského října. V prvních dnech letošního roku cena rostla, aby následně dva týdny paliva opět zlevňovala. V posledních zhruba dvou týdnech se ceny pohonných hmot vrátily k růstu.

Paliva jsou v současnosti dražší než před rokem. Za benzin tehdy řidiči platili o téměř 1,50 koruny méně než nyní, nafta byla počátkem loňského února levnější skoro o 2,50 Kč.

Zdroj: ČTK
Další zprávy