Máte padesátkrát vyšší emise, obvinil spolek BMW. Provokujete, reaguje výrobce

Jakub Stehlík Jakub Stehlík
15. 6. 2023 14:00
Německý ekologický spolek Deutsche Umwelthilfe (DUH) opět provedl jedno ze svých měření, aby dokázal, že automobilky ještě v nedávné minulosti podváděly s emisemi. Tentokrát si vzal na paškál naftové modely BMW, u kterých naměřil násobně vyšší hodnoty oxidů dusíku. V případu nechybí tradičně radikální vyjádření šéfa spolku Jürgena Resche ani obvyklé míchání jablek s hruškami.
BMW 3 Touring řady F31 z roku 2013 je jedním z aut, u kterého ekologický spolek žádá dodatečné úpravy na motoru.
BMW 3 Touring řady F31 z roku 2013 je jedním z aut, u kterého ekologický spolek žádá dodatečné úpravy na motoru. | Foto: BMW

"Je šokující, že i více než sedm let po známém skandálu s diesely tu máme nejvyšší emise oxidů dusíku, jaké jsme kdy naměřili u naftových v reálném provozu. A že stále ještě nacházíme odpojovací zařízení v řídicím softwaru motoru," rozčiluje se na stránkách DUH její obchodní ředitel Jürgen Resch.

Zároveň automobilce vyčítá, že navzdory rekordním ziskům v posledních letech "není ochotna odstavit nebo dovybavit mnoho set tisíc podvodných naftových motorů, které stále znečišťují ovzduší na evropských silnicích".

Spolek se zaměřil na BMW X3 (F25) z roku 2012, BMW 5 (F11) ročníku 2013, BMW 3 Touring (F31) z roku 2016 a model X5 (F15) vyrobený v roce 2018 (F15). Největší odchylku od stanovených limitů prý DUH zjistila u modelu 525d, kde naměřila hodnoty NOx dvaatřicetkrát vyšší, než je povolená hranice, u modelu 318d to bylo dokonce 49krát víc. Jenže na jiném místě se překvapený čtenář dozví, že spolek porovnává hodnoty platné pro emisní normu Euro 5 se současnou Euro 6.

Reakce BMW prostřednictvím týdeníku Automobilwoche na sebe nenechala dlouho čekat. "DUH dnes jen zopakovala dobře známá obvinění, která byla v minulosti vyvrácena. BMW Group nepoužívá žádnou detekci ovlivňující chování emisí ve zkušebně," uvádí automobilka v prohlášení a dodává, že DUH při svých testech "záměrně nastolí nereálnou jízdní situaci, aby pak mohla naměřit extrémní hodnoty".

Problém, na který se ekologičtí lobbisté dlouhodobě zaměřují, je tzv. teplotní okno. To je rozmezí provozní teploty motoru, při které odlučovací systém výfukových plynů funguje správně. Pokud je však zima, nebo naopak velké vedro, či auto zrovna zdolává prudké stoupání s přívěsem na kouli, filtrace se dočasně omezí či zcela vypne. Podle automobilek je to nezbytné, aby nedošlo k poškození motoru.

Ekologická norma Euro 6 je však v tomto ohledu podstatně méně benevolentníí než starší Euro 5, chystaná Euro 7 si pak bere za cíl jakékoliv emisní "úlevy" zcela odstranit. Podle automobilek by však právě tento krok prodražil spalovací motory o desítky tisíc korun.

Zatím není jasné, jak bude konflikt mezi DUH a mnichovskou automobilkou pokračovat, spolek ale nepožaduje nic menšího než okamžitý zákaz jízdy pro dotčená vozidla. "Pokud bude Spolkový úřad pro motorová vozidla nadále nečinný, použijeme žalobu podanou v roce 2021, abychom u těchto obzvláště špinavých dieselů vynutili jejich vyřazení z provozu nebo dodatečné úpravy," uzavírá Jürgen Resch.

 

Právě se děje

Další zprávy