Maserati je 100 let. Značka s trojzubcem uspěla i v F1

Radek Pecák ČTK Radek Pecák, ČTK
1. 12. 2014 9:28
Hned první vyrobený vůz Maserati vyhrál ve své kategorii závod Tarfa Florio.
V současné době značka vyrábí luxusní cestovní a sportovní vozy.
V současné době značka vyrábí luxusní cestovní a sportovní vozy. | Foto: Radek Pecák

Přesně před 100 lety, 1. prosince 1914, vznikla v Boloni automobilka Maserati. Značku založilo šest bratrů Maseratiů, kteří podnik vlastnili a vedli do 30. let minulého století.

Pak továrna na sportovní a závodní vozy změnila majitele. V tu dobu už ale Maserati patřilo k nejuznávanějším značkám vozů s množstvím prvenství na závodních tratích.

Tomuto úspěchu ale předcházela poměrně trnitá cesta. Nejprve se pod značkou Maserati pouze prodávaly zapalovací svíčky. Kromě toho se v areálu rovněž opravovaly automobily jiných značek.

První závodní automobil Maserati vznikl v roce 1926. Měl označení Maserati Tipo 26 a disponoval motorem přeplňovaným osmiválcovým jedenapůllitrovým kompresorem o výkonu 120 koní.

Byl to první vůz, který vozil na chladiči stylizovaný Neptunův trojzubec. Ten označuje vozy Maserati dodnes. Nový automobil byl úspěšný už při svém prvním startu - Alfieri Maserati s ním v závodě Targa Florio 1926 vyhrál kategorii vozů  s motorem 1,5 litru.

Během příštích několika let se tyto vozy zařadily mezi nejúspěšnější závodní automobily na tratích automobilových Velkých cen a své postavení si udržely až do druhé poloviny 50. let. V roce 1957 vyhrál Juan Manuel Fangio s monopostem Maserati 250F titul mistra světa formule 1.

Koncept kupé Alfieri naznačuje budoucnost značky Maserati na počátku druhého století její existence.
Koncept kupé Alfieri naznačuje budoucnost značky Maserati na počátku druhého století její existence. | Foto: Maserati

Po tomto úspěchu však automobilka svoji účast na závodech překvapivě ukončila a nadále se soustředila na výrobu cestovních automobilů.

V roce 1947 automobilka přesídlila do Modeny, kde zahájila vedle stavby závodních vozů také malosériovou výrobu cestovních automobilů kategorie Grand Tourismo. V roce 1957 bylo na trh uvedeno čtyřmístné kupé Maserati 3500 GT, které našlo zákazníky zejména na severoamerickém trhu a do roku 1964 bylo vyrobeno ve více než dvou tisících kusech.

V roce 1968 koupil továrnu Citroën, který se jí ale zbavil po spojení s Peugeotem v roce 1975. V 80. letech Maserati spolupracovalo s Chryslerem, od roku 1993 je součástí Fiatu.

 

Právě se děje

Další zprávy