Manažerský sen v osmém vydání. Jak jezdí nový VW Passat?

Radek Pecák Radek Pecák
23. 10. 2014 7:11
Vyzkoušeli jsme osmou generaci Volkswagenu Passat. Zavazadlový prostor v případě verze Variant narostl již na 650 litrů, obrovský je i prostor pro kolena zadních cestujících.
Zajímavým prvkem je chromová lišta obkružující celou spodní část vozu.
Zajímavým prvkem je chromová lišta obkružující celou spodní část vozu. | Foto: Radek Pecák

Volkswagen Passat je už po desetiletí téměř synonymem pro ideální vůz středně postaveného manažera. Osmá generace tohoto modelu skutečně nakročila směrem k automobilům luxusnějšího segmentu.

Redaktor online deníku Aktuálně.cz si to ověřil při prvních testovacích jízdách s novým passatem na silnicích středomořského ostrova Sardinie. Novináři mohli otestovat obě karosářské varianty, tedy limuzínu i kombi, navíc vystřídali i různé pohonné jednotky a manuální i automatickou převodovku.

Vnější rozměry se nezvětšily, vnitřní ano.
Vnější rozměry se nezvětšily, vnitřní ano. | Foto: Volkswagen

Vedení největší evropské automobilky chce s novým passatem konkurovat modelům prémiových značek. To je patrné zejména v interiéru, kde se velice citelně zvětšil prostor pro cestující na zadních sedadlech.

Dost prostoru pro všechny

Redaktor vysoký 186 centimetrů měl před svými koleny na zadním sedadle zhruba deset centimetrů volného prostoru. A to byla sedačka řidiče nastavená pro potřeby stejně vzrostlého řidiče. Přibylo i místa nad hlavou pasažérů.

Prostor na zadních sedačkách se blíží tomu v Superbu.
Prostor na zadních sedačkách se blíží tomu v Superbu. | Foto: Radek Pecák

U obou karosérií se navíc citelně zvětšil zavazadlový prostor. U sedanu na hodnotu 586 litrů, což je o 21 litrů více než v předchozí generaci. Kombi (variant) pak pojme ohromujících 650 litrů - to je o 47 litrů více než dosud.

Zvětšit vnitřní prostor - aniž by automobil narostl i zvenčí - bylo možné především díky použití nové podvozkové plošiny. Dalším bonusem tohoto technického řešení je snížení hmotnosti. Oproti stejně vybavenému a výkonnému passatu minulé generace je ten nový lehčí o 85 kilogramů.

Zvětšil se i objem zavazadlového prostoru.
Zvětšil se i objem zavazadlového prostoru. | Foto: Volkswagen

To pomůže snížit spotřebu i emise oxidu uhličitého, auto se navíc při rychlých změnách směru chová obratněji. Na druhou stranu, u Volkswagenu Golf aktuální sedmé generace byla z hlediska jízdních vlastností změna podvozkové plošiny mnohem více poznat.

Hodiny nesmí chybět

Konstruktéři nezapomněli, pro jakou skupinu zákazníků je automobil určený. Tedy že mnohem více než na členitých okreskách bude passat "plout" na dálnicích a městských bulvárech.

Design vozu působí velmi moderně, ale zároveň nadčasově. Ozvláštňujícím prvkem je chromovaná lišta obkružující celou spodní část vozu, jednotlivé linie podtrhává i grafika světel.

Dominantním prvkem v interiéru jsou vodorovné lamely, v nichž jsou zabudovány i výdechy klimatizace.
Dominantním prvkem v interiéru jsou vodorovné lamely, v nichž jsou zabudovány i výdechy klimatizace. | Foto: Volkswagen

Dominantním prvkem interiéru, který současně propojuje designový jazyk exteriéru s tím interiérovým, jsou lamely na horní části palubní desky.  Připomínají prvek použitý na krytu chladiče vozu. V nich jsou současně ukryty otvory přivádějící k posádce klimatizovaný vzduch.

Uprostřed palubní desky na horním okraji se opět nacházejí analogové hodiny. Displej multimediálního systému je umístěn až pod nimi. To je samozřejmě prohřešek vůči ergonomii, protože řidič, pokud ho něco na displeji zajímá, musí změnit úhel pohledu a nemůže současně postřehnout vše, co se děje před vozem.

Při vhodných podmínkách se umí motor přepnout do dvouválcového módu a šetří palivo.
Při vhodných podmínkách se umí motor přepnout do dvouválcového módu a šetří palivo. | Foto: Radek Pecák

Nevadí to pouze v případě příplatkového Active Info displeje, na němž se mohou mezi virtuálními přístrojovými displeji promítat navigační údaje, případně head-up displeje.

S přívěsem zacouvá i začátečník

V interiéru potěší speciální ergonomicky tvarovaná sedadla, vyhřívaný volant či zásuvka na 230 voltů před zadními sedačkami. Klimatizace může být dokonce třízónová. Automobil umožní i vytvoření sítě wifi, přičemž řidič se jednoduše může dozvědět ceny benzinu u čerpadel ve svém okolí, předpověď počasí a další cenné informace.

Několik desítek kilometrů jsme strávili i za volantem vozu s karosérií sedan a s motorem 1,4 TSI.
Několik desítek kilometrů jsme strávili i za volantem vozu s karosérií sedan a s motorem 1,4 TSI. | Foto: Volkswagen

 Dlouhý seznam asistenčních systémů, které již dříve byly v automobilech značky Volkswagen, nyní v passatu doplní asistent pro couvání s přívěsem. Řidič pouze pomocí ovladače vnějších zpětných zrcátek napovídá vozu, pod jakým úhlem má s přívěsem na vymezené místo couvat. Brzy bude k dispozici i asistenční systém pro jízdu v kolonách. Ten za řidiče zcela převezme řízení v rychlostech do 60 kilometrů v hodině. Využívá se již známých schopností adaptivního tempomatu s nouzovým brzděním a systému pro udržení vozu v jízdních pruzích.

Nový Passat nabídne širokou paletu motorů, které by měly uspokojit jak ty, kteří hodlají překonávat stovky kilometrů na německých dálnicích s neomezenou rychlostí, tak i ty, kteří pouze hledají pohodlné, dostatečně prostorné a reprezentativní auto pro každodenní popojíždění na schůzky s obchodními partnery.

Nejsilnější dieselový motor má výkon 240 koňských sil.
Nejsilnější dieselový motor má výkon 240 koňských sil. | Foto: Radek Pecák

Na Sardinii jsme otestovali dva dieselové a jeden benzinový motor. Podle našeho názoru bude nadále jedním z nejprodávanějších motorů turbodiesel o zdvihovém objemu válců dva litry s výkonem 110 kW (150 koňských sil). Byl spojený se šestistupňovou manuální převodovkou. V členitém terénu na severovýchodním pobřeží ostrova jsme dosáhli ve voze s karosérií sedan spotřeby rovných šest litrů. Tabulková hodnota u této karosérie je 4,4 litru, u kombi pak o desetinu litru vyšší. Vůz doporučujeme zejména těm, kteří se budou po většinu času pohybovat po tuzemských dálnicích či rychlostních silnicích.

I benzinový motor je dobrou volbou

Jako druhý motor jsme při našem testování zvolili sedan se zážehovým turbomotorem 1,4 TSI se shodným výkonem jako u výše zmíněného naftového agregátu. Nesmírně kultivovaný chod motoru se mírně zhorší pouze v případě, že se (při ustálené jízdě rychlostí do 130 kilometrů v hodině a při otáčkách od 1400 do 4000 za minutu) odpojí dva ze čtyř válců. To je pak mírně slyšet určité dunění. Všimne si ho ale pouze člověk, který se na to soustředí a navíc má zcela ztišené rádio.

Se silnicemi na Sardinii si vůz poradil s přehledem.
Se silnicemi na Sardinii si vůz poradil s přehledem. | Foto: Volkswagen

Při svižné jízdě jsme s tímto motorem docílili spotřeby 6,5 litru na sto kilometrů. Pro řidiče, kteří ročně nenajezdí více než 20 až 25 tisíc kilometrů, je to téměř ideální motorizace. Tabulková spotřeba vozu, který dokáže jet maximální rychlostí 220 kilometrů v hodině, je 4,9 litrů na sto kilometrů a podle našeho názoru není nereálné se jí na pár desetinek litru přiblížit.

Zlatým hřebem testovacích jízd byla zkušenost se zbrusu novým dvojnásobně přeplňovaným turbodieselem 2,0 litru. Tento čtyřválec má výkon fantastických 240 koňských sil (176 kW). Zvuk hodně připomíná projev benzinového motoru a nárůst výkonu přichází velmi přirozeně. Řidič se pak až skoro lekne, jak rychle a lehce se dostal na povolený rychlostní limit.

Tento motor byl namontován ve verzi variant, která má maximální rychlost 238 kilometrů v hodině (sedan je ještě o dva kilometry v hodině rychlejší).  U kombi výrobce udává spotřebu v kombinovaném režimu 5,4 litru na sto kilometrů, my jsme při častém využívání potenciálu vozu byli o dva litry nafty horší.

Máte rádi Aktuálně.cz?
Autor fotografie: Economia

Máte rádi Aktuálně.cz?

Hlasujte pro nás v internetové anketě Křišťálová Lupa 2015 v kategorii Zpravodajství. Za každý Váš hlas děkujeme!

HLASOVAT MŮŽETE ZDE >>

Cena od 639 tisíc

Volkswagen Passat v obou karosářských variantách přichází na trh 26. listopadu. Základní cena je u limuzíny 638 900 korun, kombi je o 25 tisíc korun dražší.  Podle šéfa tuzemského zastoupení značky Daniela Haranta bude i nadále v prodejích převažovat verze kombi, zhruba v poměru dvě třetiny ku jedné. „Věříme ale, že i zájemců o limuzínu bude přibývat,“ říká.

Na trhu se bude utkávat s řadou konkurentů, mezi nimi také s domácí Škodou Superb či na trh rovněž přicházejícím Fordem Mondeo. Srovnání passatu s těmito vozy najdete zde.

V polovině příštího roku se začne nabízet i ve variantě GTE, která bude schopná na energii získanou z elektrické zásuvky ujet bez emisí 50 kilometrů. Konstruktéři pracují mimo jiné i na poloterénní verzi Alltrack.

 

Právě se děje

Další zprávy