Martin Frei
24. 10. 2019 6:02
Jaký bude pohon budoucnosti? Zvítězí baterie, nebo vodík? Pro první mluví teoretická dostupnost během krátké doby. Vodík boduje daleko univerzálnějším využitím, ale budeme si na něj muset počkat deset nebo patnáct let. Západní země ovšem prošlapávají cestu překvapivě rychle. Přesvědčili jsme se o tom v Londýně při velmi sváteční příležitosti.
Britská železnice má stejně jako naše řadu lokálních tratí, které by se vzhledem k nízké hustotě provozu nevyplatilo elektrifikovat. Letos začal na první z nich testovací provoz vodíkového vlaku HydroFlex, který spojuje nezávislost na troleji s nulovými lokálními emisemi. Po dvou soupravách dodaných francouzským Alstomem do Hamburku jde o třetí vodíkový vlak v Evropě. Přestavbu běžné dieselelektrické soupravy provedla desítka firem v rámci projektu birminghamské univerzity. Pravidelný provoz by měl začít do dvou let. Tou dobou mimochodem vypluje také vodíkový trajekt ke skotským Orknejím.