Jak lidé kupují ojetiny? „Většinou přijdou s určitým rozpočtem, který ještě někdy lehce přifouknou. Pak už ale nepočítají s dalšími velkými náklady, které je mohou mnohdy postihnout. Přitom jde o položky, které vyjdou i na desítky tisíc korun,“ říká František Prošek, manažer serveru Sauto.cz. Ten se chlubí jednou z největších nabídek ojetin na českém internetu – aktuálně je zde zhruba 70 tisíc inzerátů.
Web Sauto.cz si nechal ve spolupráci se společností JiTis CZ, která se zabývá výpočty provozních nákladů, spočítat sumu za vlastnictví konkrétních ojetých aut po dobu tří a šesti let. Vybral přitom vozidla podle ceny a toho, jak se jeho uživatelé rozhodují a která auta spolu porovnávají. „Ne vždy tak nutně musí jít o soupeře ze stejné kategorie. Jejich cena je ale v rámci trhu s ojetinami podobná, což hraje pro zájemce zásadní roli,“ vysvětlil Prošek.
Server tak porovnával Opel Astra H s BMW 1 za cenu do 150 tisíc korun, stejně tak větší hatchbacky Audi A3 a Ford Focus druhé generace. Za 250 tisíc korun vybral rodinný Citroën C4 Picasso a postavil ho proti Fordu S-Max a také Ford Mondeo proti BMW řady 5. Nejdražší kategorií byly kompaktní SUV do 300 tisíc korun, konkrétně Hyudai ix35 a BMW X3. V porovnání dvojic typově podobných vozů se přitom průměrný rozdíl v nákladech na opravy vyšplhal na 60 tisíc korun, a to za pouhé tři roky provozu.
„Rekordmanem se v našem výběru stala dvojice Ford Mondeo vs. BMW 5. Jen nutné náklady na údržbu, opravy a práci servisu u BMW vyšly o 100 tisíc korun dráž,“ komentuje Prošek. Podobně výraznou položkou jsou možné zanedbané opravy, tedy to, co měl v závislosti na stáří vozu a najetých kilometrech už opravit a zaplatit předchozí majitel.
„Pokud něco odložil, počítejte s tím, že sáhnete hlouběji do kapsy. Například u BMW X3 vyjde výměna vstřikovacích ventilů na 55 tisíc korun korun nebo spojky na 21 tisíc. Celkově se u tohoto vozu plánované a zanedbané opravy za šest let dohromady vyšplhají na 335 tisíc korun,“ vypočítává Prošek.
Desítky tisíc korun číhají vedle už zmíněných především ve všem, co se týká podvozku a náprav, například v zavěšení, čepech či nábojích kol. Tyto velké opravy se často koncentrují v určitých fázích životnosti vozu podle najetých kilometrů. Při výběru tedy není ani tak důležité dívat se na stáří vozu, ale právě na najeté kilometry, které si budoucí majitel měl ověřit. A proto je někdy výhodnější koupit i víc ojetý vůz, který však právě prošel výměnou důležitých součástí.
Výpočet pro web Sauto.cz ukazuje, že provoz prémiových značek nemusí být nutně dramaticky nákladnější. Například rozdíl mezi BMW 1 a Opelem Astra H je po šesti letech jen 45 tisíc korun. Provoz Audi A3 oproti Fordu Focus dokonce vyjde o osm tisíc levněji. Za BMW 5 si majitel během šesti let oproti Fordu Mondeo připlatí 52 tisíc korun. Prémiová značka byla výrazně nákladnější jen v případě malých SUV, kde BMW X3 oproti Hyundai ix35 stojí o 121 tisíc korun víc.
„Prémiové vozy si lépe drží cenu, takže za ně po šesti letech dostanete o pár desítek tisíc víc. Kromě toho, se starším vozem už lidé nejezdí do značkových servisů. Proto se rozdíly cen za běžné úkony, jako je výměna oleje a filtrů, v podstatě stírají. Zásadní rozdíl může být v ceně některých náhradních dílů, které se v neznačkové podobě buď nedají vůbec pořídit, nebo jsou i tak drahé. Proto je nutné pečlivě se podívat, jaké díly vyměnil původní majitel a co čeká na vás,“ dodává František Prošek.
Naopak nepříjemně někdy dokáže překvapit i vůz běžné značky. Při srovnání Fordu S-Max s Citroenem C4 Picasso se ukázalo, že majitel fordu bude muset za šest let vyndat z kapsy o 188 000 korun víc. Neznamená to, že značka Ford je obecně drahá, ale tyto dva konkrétní modely vozů mezi sebou prostě mají velký rozdíl.
-----------
Náš tip: Porovnejte si nabídky havarijního pojištění a ušetřete! =>>